مقالات

تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور

تار شدن تصویر ویدیو پروژکتور

برای دیدن تصاویر آموزشی در کلاس درس با ویدئو پروژکتور آموزشی و یا دیدن یک فیلم در خانه با ویدئو پروژکتور سینمای خانگی خود تار شدن تصویر ویدیو پروژکتور میتواند مشکل بزرگ و وقت گیری برای شما باشد که مانع از کارکرد صحیح دستگاه می‌شود عوامل متعددی باعث به‌وجود آمدن این معضل می‌شوند که برای هر کدام راه حل متفاوتی وجود دارد. به همین جهت باید به دنبال راهی برای رفع آن باشید در این قسمت تمام راه های رفع آن را برای شما توضیح داده ایم.

تار شدن تصویر

ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور که به آن ویدئو فراتاب هم می‌گویند، یک ابزار نمایش تصاویر است که به‌وسیله آن می‌توان فیلم و عکس را از کامپیوتر شخصی یا دوربین‌های دیجیتال روی یک پرده نمایش ویدوئو پروژکتور رنگ مانند دیوار یا پارچه انداخت. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای یک کاربرد خاص استفاده می‌شوند.

چرا تصویر ویدئو پروژکتور تار می ‌شود؟

تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. بهم خوردن تنظیمات روشنایی: اگر تنظیمات روشنایی ویدئو پروژکتور بهم بریزد، وضوح تصویر هم افزایش یا کاهش می‌یابد. با کاهش وضوح و نور، تصویر نشان داده شده تار خواهد شد.
  2. کثیف شدن بیش از حد لنز پروژکتور: درصورتی‌که لنز پروژکتور جرم بگیرد یا گرد و غبار زیادی روی آن بنشیند، نمی‌تواند پرتوهای تصویر را به‌درستی منتشر کند و درنهایت تصویر تار دیده می‌شود.
  3. آسیب دیدن اتصالات و کابل‌های پروژکتور: گاهی اوقات ضربه به پروژکتور یا عوامل دیگر موجب پارگی سیم‌ها و قطع شدن اتصالات دستگاه می‌شود. این امر موجب اختلال در کار پروژکتور شده و درنتیجه تصویر تار می‌شود.
  4. کثیف شدن لامپ: لامپ پروژکتور باید عاری از هرگونه کثیفی باشد؛ زیرا در غیر این صورت حتی اگر روشنایی پروژکتور به حداکثر خود هم برسد، باز هم تصویر تار دیده خواهد شد.
  5. قدیمی شدن لامپ: یکی از دلایل تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور، فرسودگی لامپ است. لامپ پروژکتور عمر محدودی دارد و پس از گذشت مدتی، کارایی خود را از دست می‌دهد.
  6. استاندارد نبودن فاصله دستگاه با پرده نمایش: اگر پروژکتورتان عیب خاصی نداشت اما تصاویر را با وضوح کمی نشان می‌داد، احتمالا مشکل از فاصله دستگاه با دیوار یا پرده است. فاصله بیش از حد پروژکتور با دیوار باعث می‌شود پرتوها به‌صورت دقیق روی پرده قرار نگیرند.
  7. اختلال در تنظیمات فوکوس: معمولا پروژکتورها در تنظیمات اولیه خود تنظیمات فوکوس خودکار دارند که ممکن است برای بعضی از افراد تصویر را تار نشان دهد.

تار شدن تصویر ویدیو پروژکتور

راهکار برای تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور

اگر پروژکتورتان در نشان دادن تصاویر دچار مشکل شده است، در مرحله اول بهتر است سراغ لنز و لامپ بروید. کثیف بودن سطح این دو قطعه از دلایل عمده تار شدن تصویر در پروژکتور هستند. به هیچ وجه از آب یا مایعات دیگر برای این کار استفاده نکنید؛ زیرا با این کار لامپ آسیب می‌بیند. توصیه می‌کنیم ترجیحا با یک پارچه مخصوص لنز عکاسی یا دستمال نرم و خشک سطح لامپ و لنز را به‌آرامی پاک کنید.

در مرحله بعد، فاصله دستگاه با دیوار را کمی تغییر بدهید تا ببینید آیا وضوح تصویر تفاوتی می‌کند یا نه؛ همچنین می‌توانید ازطریق چرخ فوکوس تنظیمات فوکوس را تغییر دهید.

اگر با این کار کیفیت تصویر بهتر نشد، باید اتصالات را بررسی کنید. کابل‌های قدیمی و فرسوده را عوض کنید و یک بار همه اتصالات را جدا کرده و دوباره وصل کنید؛ سپس در تنظیمات روشنایی (Brightness Settings) وارد Light Source Mode شوید و از بین موارد نشان داده شده، گزینه مناسب را انتخاب کنید. درنهایت اگر با همه این راه‌ها مشکل تاری پروژکتور باز هم وجود داشت، توصیه می‌کنیم از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سخن پایانی

امروزه کاربرد پروژکتورها بسیار بیشتر از آن چیزی شده است که ما فکر می‌کنیم. از این دستگاه در مدارس، دفاتر اداری، اتاق جلسات و حتی منزل‌ها به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود؛ بنابراین مشکل تار شدن تصویر ویدئو پروژکتور یک مشکل ساده اما رایج محسوب می‌شود و هر چقدر اطلاعاتتان درباره آن‌ بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

پس از خواندن این مطلب می توانید هر سوالی در این زمینه دارید با همکاران ما در فروشگاه سلکسون در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. آیا برای تعویض لامپ حتما باید به تعمیرکار مراجعه کرد؟

بله. از آنجایی‌که لامپ پروژکتور یک قسمت مهم و حساس است، توصیه می‌کنیم خودتان به‌تنهایی اقدام به این کار نکنید.

  1. علت نشان دادن صفحه آبی در پروژکتور چیست؟

این امر به‌دلیل وجود مشکل در کابل‌ها ایجاد می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *