مقالات

اثر رنگین کمان ویدئو پروژکتور چیست؟

اثر رنگین کمان ویدئو پروژکتور

اثر رنگین کمانی ویدئو پروژکتور زمانی نمایان می‌شود که در حال تماشای فیلم هستید و یک باره فلش رنگارنگی در صفحه نمایش مشاهده می‌کنید. این فلش‌ها می‌توانند به رنگ‌های آبی، سبز و قرمز باشند که به آن اثر رنگین کمانی ویدئو پروژکنور DLP می‌گویند. این نورهای چشمک زن در زمان تماشای فیلم عده‌ای را آزار می‌دهد ولی همه افراد این نور را نمی‌بینند. ما در مطلب امروز قصد داریم قدری بیشتر در مورد این پدیده صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که اثر رنگین کمانی ویدئو پروژکتور چیست؟

پدیده رنگین کمانی چگونه اتفاق میفتد؟

پدیده رنگین کمانی ویدئو پروژکتور چیست؟ در واقع این پدیده در دامنه گسترده‌ای از پروژکتورهای یک چیپ DLP اتفاق می‌افتد و زمانی آن را می‌بینیم که از یک چیپ برای تولید رنگ‌های مختلف (قرمز، آبی و سبز) کمک گرفته می‌شود. باز تولید تک تک رنگ‌ها در سرعت بالایی انجام می‌گیرد و ما نمی‌توانیم متوجه آنها شویم؛ چون سرعت بازتولید رنگ‌ها بالا است و ما همه رنگ‌ها را در یک تصویر می‌بینیم.

معمولا اثر رنگین کمانی DLP در پروژکتورهای ارزان قیمت و قدیمی دیده می‌شود چون چرخه رنگ در این پروژکتورها به کندی می‌چرخد. این اتفاق بیشتر زمانی می‌افتد که رنگ‌های روشن روی صفحه نمایان می‌شوند به این ترتیب که رنگ سفید در صفحه نمایش از فلش زدن سه چرخه رنگ آبی، سبز و قرمز به وجود می آید و در این صورت، اثر رنگین کمانی را با چشمان خود مشاهده می‌کنیم.

اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتورها و تصویر و تشخیص آن

اثر رنگین کمانی، قطعه‌ای است که در پروژکتور نور سفید را رنگ می‌کند. در حقیقت این قطعه یک چرخ رنگی متحرک بوده که تولید کننده رنگ‌های سبز، قرمز و آبی است. در برخی دیگر رنگ زرد هم استفاده می‌شود. در نوع دیگر ۶ رنگ قرمز، سبز، آبی، قرمز، فیروزه‌ای و زرد هم دیده می‌شود. به دلیل اینکه این قطعه متحرک است احتمال اینکه هاله‌های رنگی به تصویر اضافه شود، زیاد است.

اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور DLP دیده می‌شود و بیشتر در اطراف تصویر مشاهده می‌کنید. مثلا ممکن است در قسمت‌هایی از تصویر که دو رنگ مختلف و به ویژه متضاد وجود دارد هاله رنگین کمانی را ببینید یا وقتی تصویر را می‌بینید احساس دوبینی کنید. در واقع اثر رنگین کمانی یک خطای دید محسوب می‌شود که با حرکت چرخ، رنگ آن به نمایش درمی‌آید. تنها پروژکتورهایی که از نوع DLP هستند دارای تراشه‌هایی برای اضافه کردن چرخه رنگی هستند و تحت تاثیر اثر رنگین کمانی قرار می‌گیرند.

چرا پروژکتورهای DLP اثر رنگین کمانی دارند؟

انواع پروژکتورهایی که تولید می‌شوند از دو نوع DLP و ویدئو پروژکتور 3LCD هستند. ولی اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتورهای DLP دیده می‌شود. این پروژکتورها دستگاه‌های تک تراشه‌ای هستند و فقط دارای یک صفحه رنگی برای رنگی کردن نور سفید هستند.

پروژکتورهای 3LCD که به پروژکتورهای سه تراشه‌ای معروف هستند سه صفحه برای تولید رنگ‌های سبز، قرمز و آبی دارند. این تراشه‌ها به صورت ثابت هستند و عملکرد آنها مانند منشور است و بعد از عبور نور سفید از تراشه، نور رنگی اصلی را به وجود می‌آورند. این تراشه‌ها به این ترتیب هستند که هر رنگ آن با نور سفید ترکیب می‌شود. در پروژکتور DLP هر سه رنگ روی یک تراشه قرار می‌گیرند و همراه با نور سفید پخش می‌شوند. مواردی که بیان شد می‌تواند از دلایل وجود اثر رنگین کمانی در این پروژکتورها باشد‌.

همان قدر که حرکت چرخ رنگ اثر رنگین کمانی به وجود می‌آورد، افزایش سرعت چرخش رنگ آن نیز می‌تواند اثر رنگین کمانی را کاهش دهد. به این ترتیب پروژکتورهای جدیدتر اثر رنگین کمانی کمتری دارند و در پروژکتورهای قدیمی برعکس بوده و سرعت چرخش تراشه کمتر از حد نیاز است که این امر باعث می‌شود در دقت رنگ‌ها اختلال به وجود بیاورد؛ به همین دلیل پروژکتورهایی که در سالیان اخیر تولید شده‌اند اثر رنگین کمانی کمتری دارند‌.

چگونه می توان اثر رنگین کمانی را در ویدئو پروژکتورها کمتر متوجه شد؟

برای افرادی که اثر رنگین کمانی را متوجه می‌شوند تماشای فیلم آزار دهنده است؛ به همین دلیل به فکر راه چاره هستند. ولی افرادی که روی این اثر رنگین کمانی تمرکز می‌کنند می‌توانند با تمرین کردن حواس خود را پرت کنند و به این موضوع توجه نکنند. این افراد با تمرین فقط زمانی متوجه آن می‌شوند که سر خود را به تندی تکان دهند؛ همچنین زمانی که یک چیز سفیدرنگ روی پس زمینه سیاه قرار بگیرد اثر رنگین کمانی بیشتری نمایان می‌شود.‌

به افرادی که به این اثر رنگین کمانی حساسیت دارند و در جستجوی راهی هستند که این اثر را مشاهده نکنند توصیه می‌شود یک پروژکتور DLP جدید خریداری کنند. چون در این پروژکتور، چرخش چرخه رنگ با سرعت زیادی انجام می‌شود و این اثر کمتر به چشم می‌خورد. بهترین گزینه خرید یک پروژکتور است که پنل آن 3LCD یا LCoS باشد؛ زیرا در این مدل ویدئو پروژکتورها چرخه رنگ وجود ندارد و اثر رنگین کمانی دیده نمی‌شود.

سخن پایانی

اثر رنگین کمانی ویدئو پروژکتور چیست؟ سوالی است که در مطلب امروز به بررسی آن پرداختیم. این پدیده بیشتر در ویدئو پروژکتورهای قدیمی دیده می‌شود. اگر شما می‌خواهید از شر اثر رنگین کمانی راحت شوید، پیشنهاد می‌کنیم یک ویدیو پروژکتور جدید که پنل آن 3LCD یا LCOS است، را خریداری کنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید به سایت سلکسون مراجعه کنید و نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *