مقالات

علت خاموش شدن پروژکتور چیست؟

علت خاموش شدن ناگهانی پروژکتور

ویدئو پروژکتور دستگاهی بروز و پیشرفته بوده که از قطعات الکتریکی مختلفی تشکیل شده و در صورتی خرابی نیاز به سرویس و تعمیر دارد. خاموش شدن دستگاه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و شما برای رفع این مشکل باید ابتدا آن را عیب‌یابی کنید. اگر شما هنگام استفاده از دستگاه ویدئو پروژکتور با چنین مشکلی مواجه شدید بهتر است آن را با متخصص در میان بگذارید. چون خاموش شدن پروژکتور به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد پس بهتر است شما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با علت خاموشی و نحوه برطرف کردن آن آشنا کنیم.

علت خاموش شدن ناگهانی پروژکتور چیست؟

ممکن است شما هم حین مشاهده تصویر با پروژکتور شاهد قطع شدن ناگهانی آن باشید که این مشکل به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. اتصالات برق دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی دستگاه است؛ به همین دلیل شما در اولین مرحله باید اتصالات برق را چک کنید. اگر برق دستگاه قطع شده باشد باید آن را مجدد وصل کنید. گاهی برای رفع مشکل نیاز به کابل‌کشی مجدد دارید. اگر لامپ دستگاه ویدئو پروژکتور بیش از حد گرم شود سوختگی آن حتمی بوده که در چنین شرایطی با خاموش شدن ناگهانی دستگاه خود را نشان می‌دهد. گاهی نوسانات برق باعث سوختگی لامپ می‌شود که نیاز به تعویض دارد.

در برخی مواقع که دستگاه به صورت ناگهانی قطع می‌شود مشکل جدی نیست ممکن است کابل برق به دلیل پارگی یا آسیب مسیر برق را به دستگاه قطع کرده باشند. علت دیگر این خاموشی ناگهانی خراب شدن فن دستگاه است که باید پس از مدتی سرویس دوره‌ای شود تا اگر مشکلی دارد قبل از خرابی کامل و قطعی آن را برطرف سازید. در صورتی که فن از کار بیافتد دستگاه گرم شده و این باعث از کار افتادن سیستم داخلی و سوختن لامپ می‌شود. اگر برد اصلی دستگاه هم دچار خرابی شده باشد احتمال قطعی آن به صورت ناگهانی حتمی است.

برد پاور یک قطعه مهم در دستگاه بوده که خرابی آن باعث قطع شدن ناگهانی دستگاه می‌شود. اگر لامپ دستگاه دچار سوختگی شده باشد برای رفع مشکل شما باید پس از خاموشی دو شاخه را از برق جدا نکنید. اگر مین برد پروژکتور به دلیل نوسان برق و ضربه خوردگی دچار سوختگی شود احتمال قطعی ناگهانی دستگاه زیاد بوده و به سرعت خاموش می‌شود. سعی کنید پروژکتور را به محافظ برق متصل کنید تا در صورت نوسان برق قطعات داخلی دستگاه دچار سوختگی نشود. اگر علت خاموش شدن ناگهانی دستگاه را مشخص کنید می‌توانید با یک عیب‌سازی ساده به راحتی آن را برطرف کنید.

دلایل و راهکار‌های خاموش شدن پروژکتور

پروژکتور به دلایل مختلف خاموش می‌شود و شما با عیب‌یابی و مشخص کردن این دلایل می‌توانید به راحتی مشکل را برطرف کنید. راهکارهای زیادی برای برطرف کردن این مشکل ارائه شده که هر راهکار مربوط به یک قطعه خاص در دستگاه است. تمیز کردن فیلترهای دستگاه هر چند ماه یکبار یک راهکار عالی بوده که نه تنها باعث عملکرد بهتر دستگاه می‌شود بلکه از خاموش شدن ناگهانی آن هم جلوگیری می‌کند. گاهی فیلترها نیاز به تعویض دارند و در صورتی که این کار انجام نشود ممکن است خاموش شدن دستگاه را به همراه داشته باشد.

چون نوسانات برق باعث سوختگی لامپ و سایر قطعات الکتریکی داخل دستگاه می‌شود پس بهتر است همیشه از محافظ برای وصل کردن پروژکتور به برق استفاده کنید. اگر مشکل خاموشی از برد دستگاه باعث تعمیر و یا تعویض آن توسط تکنسین می‌تواند مشکل را برطرف سازد. برخی مواقع شما نیازی به تعویض قطعات ندارید و می‌توانید با تعویض کابل برق هم دستگاه خاموش شده را مجدد روشن کنید. لامپ اصلی‌ترین قطعه در دستگاه است که به دلیل گرمای زیاد یا نوسانات برق دچار سوختگی می‌شود و خاموش شدن دستگاه را به همراه دارد.

خرابی مین برد و برد پاور دستگاه یکی دیگر از دلایل اصلی خاموش شدن پروژکتور بوده که شما برای رفع این مشکل و روشن شدن مجدد دستگاه باید آن‌ها را چک کنید. اگر این قطعات دچار سوختگی شده باشند تعویض آنها می‌تواند باعث روشن شدن دستگاه شود. یکی دیکر از دلایل خاموش شدن پروژکتور مشکلات مربوط به برق و پریز است که تکنسین برای شروع کار ابتدا تمام کابل‌های برق را تست می‌کند تا هر کدام دچار پارگی و آسیب شده‌اند چک و تعویض شوند.

علامت قفل شدن ویدئو پروژکتور و حل آن

قفل شدن دستگاه پروژکتور خاموش شدن ناگهانی آن را به همراه خواهد داشت. این قفل شدن علائمی دارد که شما می‌توانید به کمک آنها دستگاه را روشن و مجدد باز کنید. قفل شدن یک مشکل نرم‌افزاری است که اگر برطرف شود دیگر شما شاهد خاموش شدن دستگاه نخواهید بود. اولین علامت قفل شدن روشن بودن دستگاه و نمایش ندادن تصویر است. در این شرایط شما پیامی روی پنل دستگاه مشاهده می‌کنید که مربوط به قفل سیستم است. در این زمان دستگاه دیگر روشن نمی‌شود.

رفع مشکل نرم‌افزاری و باز کردن قفل می‌تواند مشکل خاموش شدن دستگاه را هم برطرف سازد. وجود دفترچه راهنما روی دستگاه به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل سیستم را ابتدا عیب‌یابی کنید. اگر کابل‌ها و سایر قطعات چک شده باشد اما باز هم مشکل قطعی برطرف نشود، باید قفل دستگاه چک گردد. تنظیمات دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که به دلیل قفل بودن، سیستم خاموش شده باشد می‌توانید با رفع مشکل نرم‌افزاری مجدد دستگاه را روشن کنید. قفل شدن دستگاه با علامت همراه بوده و شما می‌توانید پیغام خطا را روی دستگاه مشاهده کنید که این پیغام درون دفترچه راهنما شما را به علت اصلی قفل و خاموش شدن سیستم راهنمایی می‌کند.

جمع بندی

بر اساس گفته‌های بالا به این نتیجه می‌رسیم که هنگام قطع شدن ناگهانی دستگاه باید ابتدا طبق دفترچه راهنما را چک کنیم تا بتوانیم مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در کمترین زمان برطرف سازیم. ما در سایت سلکسون به همراه تکنسین‌های خود تلاش کردیم تا شما را در رفع مشکل خاموش شدن دستگاه پروژکتور یاری کنیم‌. اگر خاموشی به دلیل خرابی قطعات سخت‌افزاری باشد، باید برای تعویض قطعات باکیفیت را انتخاب‌ کنید که بهترین کارایی را دارند. تعمیرکاران خبره توانسته‌اند با بهترین کیفیت کار تعمیر را انجام دهند و مشکل قطعی دستگاه را برطرف سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *