مقالات

علت پرش تصویر ویدئو پروژکتور چیست؟

پرش تصویر ویدیو پروژکتور

زمانی که در یک کنفرانس مهم و در حال ارائه مطالبی با استفاده ویدئو پروژکتور هستید پرش تصویر ویدئو پروژکتور میتواند هم تمرکز شما را بهم بزند هم تمرکز تماشاگران را به همین دلیل باید هرچه سریع تر به فکر راهی برای رفع این مورد باشید. در این مقاله قصد داریم دلایل اصلی این مشکل را برای شما شرح دهیم.

به جرات می‌توان گفت نکته‌ای مهم در رابطه با حفظ کارایی پروژکتور، سرویس مداوم قطعات آن است. حتی اگر شما اقدام به خرید ویدئو پروژکتور سالن همایش با بهترین قیمت کنید نیاز است قطعات الکتریکی آن در بازه‌های زمانی مشخصی که توسط متخصصان تعیین می‌شود، بررسی و در صورت وجود مشکل، ایرادات به درستی رفع شوند.

 

پرش تصویر ویدیو پروژکتور

به‌طور کلی مشکلات مربوط به پروژکتور را می‌توان به دو دسته مشکلات سخت افزاری و مشکلات نرم‌ افزاری تقسیم کرد. زمانی که کارکرد قطعات داخلی دستگاه مختل شده و با ایراداتی مواجه شوند، یعنی پروژکتور مشکل سخت افزاری پیدا کرده‌است. این نوع مشکلات معمولا هزینه‌بر بوده و نیاز به متخصص با تجربه جهت رفع مشکل دارد.

مشکلاتی که به نوع اتصال دستگاه به شبکه مربوط می‌شوند، مشکلات نرم افزاری پروژکتورها هستند. برای رفع این مشکلات با دردسر کمتری مواجه هستید و معمولا با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه رفع می‌شوند.

نمونه‌ای از مشکلات نرم افزاری پروژکتورها، پریدن تصویر ویدئو پروژکتور است. پریدن تصویر پروژکتور حالتی نامتعارف و ناخوشایند برای کاربران است و باید از بروز آن پیشگیری شود تا دردسرهای رفع این مشکل متوجه افراد نشود یکی از راه هایی که میتوانید به این مشکل دچار نشوید خرید انواع ویدئو پروژکتور ان ای سی  میباشد . در ادامه مطلب به مهمترین دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور اشاره می‌کنیم.

مهمترین دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور

عوامل و دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توانند مشکل پریدن تصویر ویدئو پروژکتور را ایجاد کنند. مهمترین این دلایل شامل موارد زیر است:

  • زمانی که کابل پروژکتور به صورت مستقیم به رایانه وصل شود، می‌تواند پرش ویدیو را به همراه داشته باشد.
  • اگر پروژکتور از رزولوشن سیستم یا لپ‌تاپ پشتیبانی نکند، ممکن است پرش ویدیو پروژکتور ایجاد شود.
  • در صورتی که پروژکتور به شکل صحیح به خروجی اسپلیت VGA متصل نشود، سبب پرش ویدیو می‌شود.
  • اگر کابل پروژکتور معیوب یا بیش از حد بلند باشد، سبب پریدن ویدیو پروژکتور می‌شود.
  • پس از بالا آمدن سیستم، اگر پروژکتور روشن و یا وصل نشود، از عوامل پرش تصویر ویدیو پروژکتور است.
  • عدم پشتیبانی پروژکتور از رزولوشن یا رفرش ریت رایانه نیز از مهمترین دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور است.
  • تداخل الکتریکی می‌تواند باعث پرش تصویر شود.

این‌ها مواردی کلی هستند که به‌عنوان مهمترین دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور شناخته می‌شوند. با این حال در پاسخ به این سوال که “چرا تصویر پروژکتور پرش دارد؟” عوامل بیشتر و جزئی‌تری نیز دخیل هستند.

برای اینکه ویدئو پروژکتور سینمای خانگی شما به کمترین میزان بروز این مشکلات برسد، لازم است دستگاه را به موقع و دقیق بررسی کرده و ایرادات فنی آن را به کمک متخصصین رفع کنید. خرابی‌های دستگاه پروژکتور با مراقبت و بررسی‌های پیوسته دستگاه به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

سایر دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور

  1. بهترین کیفیت در ویدیو پروژکتورها زمانی ایجاد می‌شود که این دستگاه‌ها به شکل عمود بر سطح قرار گیرند. سایر اشکال قرارگیری این دستگاه سبب می‌شود تا یک پیچیدگی در تصویر ایجاد شده و در نتیجه پرش تصویر رخ دهد.
  2. از دیگر دلایل این مشکل شامل مواردی همچون کثیف بودن تونر آیینه‌ها، وجود مشکل در لامپ و یا شکست تراشه‌های DLP در ویدئو پروژکتور DLP است.

نکته حائز اهمیت این است که شما باید پیش از بروز این مشکلات که مهمترین دلایل پرش تصویر ویدئو پروژکتور محسوب می‌شوند، نکات پیشگیری را رعایت کنید. مهمترین کارهایی که می‌توانید جهت پیشگیری از ایجاد چنین مشکلاتی انجام دهید شامل تمیز کردن مداوم گرد و غبار جذب شده به ماژول‌ها، تعویض مرتب و به موقع لامپ و بررسی کلی و منظم دستگاه پروژکتور است.

انجام صحیح و به‌موقع این کارها، احتمال بروز مشکلاتی که عامل پریدن تصویر ویدئو پروژکتور هستند را به حداقل می‌رساند و در نتیجه تصویر ویدئو پروژکتور شما از مشکل پریدن در امان خواهد ماند. بنابراین اگر بدانید که چرا تصویر پروژکتور پرش دارد  و چه کارهایی برای پیشگیری آن باید انجام دهید، سلامت دستگاه شما در دراز مدت تضمین می‌شود و میتوانید با خیال را اقدام به خرید ویدئو پروژکتور با قیمت مناسب کنید

انواع ویدیو پروژکتور

مشکلات تصویر ویدئو پروژکتور

تصویر ویدئو پروژکتور علاوه‌ بر پرش، ممکن است با مشکلات بدتر و شدیدتری نیز مواجه شود و کارایی دستگاه را به کلی از بین ببرد. این مشکلات که بسیار رایج هم هستند شامل موارد زیر است:

  • کم نور شدن تصویر: کم نوری تصویر در کنار پریدن تصویر ویدئو پروژکتور، مهمترین خرابی‌های تصویر را شکل می‌دهند. کم شدن نور اغلب با خراب شدن لامپ پروژکتور ایجاد می‌شود. به همین دلیل تعویض به موقع لامپ در پیشگیری و کنترل این مشکل بسیار موثر است. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که باید لامپ های باکیفیت و اصل را برای پروژکتور تهیه کنید. لامپ های تقلبی احتمال پریدن تصویر ویدئو پروژکتور و کم نور شدن تصویر را افزایش می‌دهند که میتوان خسارات مالی زیادی به خصوص در خرید ویدئو پروژکتور فول اچ دی به شما بزند.

 

  • تاری تصویر: یکی دیگر از مشکلات رایج پروژکتور ها تار شدن تصویر است. دقت داشته باشید که ممکن است این مشکل به دلیل کیفیت نامناسب پرده ویدئو پروژکتور باشد؛ بنابراین پیش از اینکه نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید، ابتدا کیفیت پرده را بررسی کنید. تاری تصویر می‌تواند به دلیل کثیفی لنز، تضعیف لامپ یا عدم سرویس مداوم دستگاه باشد. برای پیشگیری از بروز مشکل تاری تصویر باید این عوامل را کنترل کنید.

 

  • لکه‌های سیاه روی تصویر: مهمترین عامل بروز این مشکل وجود گرد و غبار در بخش‌های نوری دستگاه است. گردگیری ویدئو پروژکتور باید به شکل مرتب و مداوم انجام شود تا از پریدن تصویر ویدئو پروژکتور نیز پیشگیری شود. با این حال دلایل دیگری مثل آسیب چیپ DLP و آسیب‌ در منشور نیز این مشکل را ایجاد می‌کنند، اما بروز این آسیب‌ها بسیار نادر است.

 

  • تغییر رنگ تصویر: بروز این مشکل زمانی تشخیص داده می‌شود که در تصویر پروژکتور سایه‌‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز، آبی و قهوه‌ای مشاهده شود. سرویس مداوم دستگاه در پیشگیری از بروز این مشکل و همچنین پریدن تصویر ویدئو پروژکتور بسیار مفید است. اغلب رفع این مشکل با تمیز کردن و کالیبره مجدد ماژول رنگ صورت می‌گیرد.

 

  • تصویر ذوزنقه‌ای پروژکتور: ذوزنقه‌ای شدن تصویر از مشکلات رایج تصویر ویدئو پروژکتور‌هاست. تصویر ویدئو پروژکتور در حالت عادی باید به شکل مستطیل باشد، اما با بروز این مشکل تصویر پروژکتور به شکل ذوزنقه تبدیل می‌شود. مهمترین دلیل بروز این مشکل، زاویه‌دار بودن پروژکتور هنگام نصب آن است. نصب پروژکتور باید به شکل مستقیم و دقیقا روبروی پرده نمایش صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *