مقالات

بررسی تخصصی مزایا و معایب انواع پروژکتور

مزایا و معایب ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که قادر است با پرتاب پرتوهای نور، تصویر یا ویدئو را روی یک صفحه سفید نمایش دهد. امروزه در تمام مکان‌های آموزشی، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و سالن‌های کنفرانس، برای ارائه مطالب یا نمایش موضوعات مختلف، در مقیاس اقدام به خرید ویدئو پروژکتور می‌شود. این وسیله بسیار کاربردی است و می‌توان تمام اطلاعاتی که روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان داده می‌شود را به این وسیله منتقل کرده و روی پرده نمایش ویدئو پروژکتور به نمایش درآورد تا افراد بیشتری بتوانند این اطلاعات را تماشا کنند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل ویدئو پروژکتور بپردازیم و مزایا و معایب ویدئوپروژکتور را برشماریم و بدانیم ویدئو پروژکتور چه مزایا و معایبی دارد؟ و آیا ویدئو پروژکتور بخریم یا نخریم؟

ویدئو پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

ویدئو پروژکتور در واقع دستگاهی است که برای ایجاد تصویر روی یک سطح مانند پرده یا دیوار، از نور استفاده می‌کند. این دستگاه با پرتاب نور به بیرون تصاویر یا ویدئوها را روی سطحی وسیع نمایش می‌دهد. همچنین ویدئو پروژکتور این قابلیت را دارد تا تصاویر دریافتی را با کیفیت بالا نمایش دهد.

اکثرا مراکز آموزشی اقدام به خرید ویدئو پروژکتور آموزشی  که نیاز به ارائه مطلب وجود دارد میکنند که جزئی مهم و جدایی ناپذیر از هوشمندسازی مدارس است . همچنین بسیاری از افراد با استفاده از ویدئو پروژکتور قابل حمل در هر جایی بخواهند شروع به دیدن تصاویر دلخواه میکنند.

البته باید بگوییم که امروزه استفاده از ویدئو پروژکتور بجز مکان‌های آموزشی و پژوهشی در خانه‌ها هم مرسوم شده است و افراد برای تماشای فیلم و سریال در داخل خانه هم از آنها تحت عنوان ویدئو پروژکتور خانگی استفاده می‌کنند.

ویدئو پروژکتور چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه درباره مزایا و معایب ویدئو پروژکتور صحبت کنیم بهتر است با نحوه کار آن، آشنا شویم.

ویدئو پروژکتور از دو بخش اصلی لامپ و لنز تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها وظیفه‌ای دارند تا ویدئو پروژکتور کار خود را به‌درستی انجام دهد.

قسمت لنز ویدئو پروژکتور که با آن عدسی هم گفته می‌شود، وظیفه بزرگنمایی تصاویر دریافتی با کیفیت مطلوب را برعهده دارد و قسمت دیگر، لامپ آن است که نورهای رنگی تولید کرده و قادر است تصاویر را روی دیوار یا پرده به نمایش درآورد.

مزایا ویدئو پروژکتور چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور بپردازیم و به‌طور کلی بررسی کنیم ویدئو پروژکتور چه مزایا و معایبی دارد؟

همه ما در بخشی از زندگی روزانه خود با لوازمی همچون تلویزیون و کامپیوترها، سروکار داریم ولی نکته‌ای که در رابطه با این لوازم وجود دارد، این است که اندازه صفحه نمایش آن‌ها ثابت است و نمی‌توان اندازه آن‌ها را تغییر داد. ولی ویدئو پروژکتور این امکان را به ما می‌دهد تا علاوه بر اینکه تصاویر نمایش داده شده را در مقیاس بزرگتر تماشا کرد، بتوان اندازه تصاویر را تغییر داد.

یعنی با استفاده از ویدئو پروژکتور می‌توانیم، سایز صفحه نمایش را در تنظیمات آن، تنظیم کنید و کوچکتر یا بزرگتر کنید. با توجه به این موضوع می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اگر سایز صفحه نمایش بزرگ است، نیازی به خرید پروژکتور جدید نمی‌باشد و تنظیمات صفحه نمایش همان پروژکتور را می‌توان شخصی سازی کرد. در رابطه با مزایا و معایب ویدئو پروژکتور، این موضوع یک مزیت عالی و کاربردی محسوب می‌شود.

مورد دوم از مزایای ویدئو پروژکتور این است که این وسیله می‌تواند به راحتی چشم‌ها، کمک کند. زمانی که شما مشغول خواندن یا تماشای فیلم در صفحه نمایش موبایل یا کامپیوتر هستید، به‌علت صفحه نمایش کوچک خواندن نوشته‌ها سخت شده و چشم را خسته می‌کند ولی وقتی این نوشته‌ها را روی صفحه نمایشی بزرگ، همچون ویدئو پروژکتور تماشا می‌کنید، به دلیل بزرگتر شدن نوشته‌ها، چشم‌ها خسته نمی‌شوند و راحت‌تر می‌توان اطلاعات را تماشا کرد.

مورد دیگر این است که صفحه نمایشی که توسط ویدئو پروژکتور روی دیوار ایجاد می‌شود، تششعات خاص و نورهایآبی، مانند موبایل یا کامپیوتر و تلویزیون ندارد و همین مورد برای راحتی چشم‌ها مفید است.

در بخش بعدی بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور باید بگوییم که مزیت بعدی ویدئو پروژکتور این است که وزن کمی دارد و به‌راحتی می‌توان آن را حمل کرده و باخود به مکان‌های مختلف برد. این ویژگی ویدئو پروژکتور کمک می‌کند تا افرادی مثل معلم‌ها یا استادان دانشگاه که نیاز دارند اطلاعات را روی صفحه نمایش یزرگی نمایش دهند و همچنین مدام از کلاس به کلاس دیگر می‌روند بتوانند به‌راحتی آن را حمل کنند.

معایب ویدئو پروژکتور

در ادامه مبحث مزایا و معایب ویدئو پروژکتور قصد داریم به معایب این وسیله بپردازیم. تمام لوازم باتوجه به ویژگی‌های خوبی که دارند، برخی عیب هم دارند که در اینجا به معایب ویدئو پروژکتور خواهیم پرداخت.

اولین ایراد ویدئو پروژکتور این است که نیاز به فضایی دارد که نور کمی داشته باشد و اگر به هر دلیلی نور محیط زیاد باشد، شما نمی‌توانید تصاویر را واضح تماشا کنید. پس این وسیله در اتاق‌هایروشن کارایی ندارد و حتما باید در اتاقی به‌کار گرفته شود که کاملا تاریک باشد و پنجره نداشته باشد یا پرده‌های ضخیمی داشته باشد که بتواند از عبور نور جلوگیری کند.

دیگر مشکل فضای تاریک این است که خواندن و یا نوشتن و نکته برداری با توجه به نور کم محیط سخت می‌شود و همچنین ممکن است سبب خواب آلودگی شود.

در ادامه مزایا و معایب ویدئو پروژکتور باید بگوییم که از دیگر معایب ویدئو پروژکتور این است که این وسیله که از قطعات زیادی تشکیل شده است، در صورتی که یکی از این قطعات خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند، باید هزینه‌های زیادی برای آن صرف کرد و به‌طور کلی می‌توان گفت هزینه‌های تعمیر و نگهداری این وسیله تا حدودی بالا است.

مشکل بعدی ویدئو پروژکتورها این است که سیستم پخش صوتی ندارند و یا صدای آن‌ها بسیار ضعیف و بی کیفیت است و اگر بخواهیم فیلم یا فایلی را تماشا کنیم که صدا دارد باید حتما یک سیستم پخش جداگانه، برای آن در نظر بگیریم و از آن برای پخش صدا استفاده کنیم.

از معایب بعدی ویدئو پروژکتور این است که این وسیله را باید در مکانی ثابت و مناسب قرار داد و اگر چنین مکانی در دسترس نباشد باید آن را به سقف، نصب کرد که این موضوع راحت نیست و نیاز به پایه مخصوص و همچنین فرد متخصصی دارد که بتواند اینکار را برای شما انجام دهد و ممکن است تا حدودی هزینه‌هایی هم دربر داشته باشد.

ویدئو پروژکتور بخریم یا نخریم؟

در رابطه با موضوع اینکه ویدئو پروژکتور بخریم یا نخریم، باید بگوییم با توجه به اینکه ویدئو پروژکتورها نور آبی صفحه نمایش‌هایی مانند مانیتورها و تلویزیون‌ها را ندارند خرید آن‌ها بسیار کار خوبی است.

علا ه بر آن ویدئو پروژکتورها با مزایای زیادی که دارند انتخاب بسیار مناسبی هستند و معایب آن‌ها در برابر مزایای آن‌ها به‌چشم نمی‌آید و با توجه به کاربردهای فراوان آن بسیار وسیله مفیدی می‌تواند باشد.

همچنین این وسیله بهترین وسیله‌ای است که در سالن‌های کنفرانس و همایش‌ها می‌توان از آن استفاده کردو اطلاعات را در مقیاس‌های بزرگ نمایش داد به‌شکلی که همه افراد حاضر بتوانند اطلاعات را ببینند و از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

ویدئو پروژکتورامروزه یک وسیله ضروری برای مکان‌های اموزشی و برای ارائه‌ها تلقی می‌شود. این وسیله به کمک لنزی که دارد تصاویر دریافتی را بزرگتر کرده و سپس توسط لامپ، این تصاویر را روی یک سطح صاف مانند دیوار یا پرده مخصوص نمایش می‌دهد.

موضوعی که در رابطه با ویدئو پروژکتورها وجود دارد این است که این وسیله مزایا و معایبی دارد که با توجه به مزایای بیشمار آن، معایب آن خیلی به چشم نمی‌آیند و در کل خرید آن‌ها بسیار خوب و کمک کننده می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *