مقالات

کابل HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل hdmi

در دوره‌های گذشته ما از کابل‌های VGA و AV برای انتقال صدا و تصویر استفاده می‌کردیم، اما مدت زمانی است که کابل‌های HDMI بسیار پرکاربرد و معروف شده‌اند، اما واقعا کابل  HDMI چیست؟

HDMI چیست؟

HDMI به معنای رابط چندرسانه‌ای با وضوح بالا (High-Definition Multimedia Interface)، استانداردی برای انتقال همزمان ویدئو و صدا از یک منبع، مانند کامپیوتر یا جعبه کابل تلویزیون، به مانیتور کامپیوتر، تلویزیون یا ویدئو پروژکتور به منظور نمایش آن روی پرده پروژکتور است. در ابتدا توسط کنسرسیومی ‌از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی توسعه داده شد، اما امروزه تقریباً همه تلویزیون‌ها‌ و مانیتورهای رایانه از این رابط پشتیبانی می‌کنند.

امروزه HDMI روی لپ‌تاپ‌ها‌ و رایانه‌های شخصی نیز قابل استفاده است و بنابراین به استانداردی برای بازارهای شرکتی و تجاری تبدیل شده است.

 

اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید در این قسمت میتوانید انواع برند ویدئو پروژکتور سالن همایش را مشاهده کنید

تفاوت بین کابل‌ HDMI و کانکتورها ‌چیست؟

نسخه استاندارد 14 میلی‌متری کانکتور HDMI با نام «نوع A»شناخته می‌شود و به‌عنوان کانکتور «پریز»یا «نر» روی کابل موجود است. یک کابل HDMI معمولی معمولاً دارای یک دوشاخه در دو انتها‌، با سوکت‌هایHDMI نوع A در دستگاه‌هایAV  است.  کانکتور HDMI نوع A رایج‌ترین نسخه است و در اکثر تجهیزات و دستگاه‌های صوتی تصویری، از تلویزیون، بلو-ری و ایکس باکس گرفته تا تجهیزات پخش حرفه‌ای ‌مانند تقویت کننده‌ توزیعHDMI، دستگاه‌ ماتریسی و سوئیچرهای سیگنال یافت می‌شود.

اما نسخه‌های رابط  HDMI Mini (نوعC) و  HDMI Micro (نوع D) نیز موجود است؛ زیرا دستگاه‌ها‌ی کوچک‌تر، مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به طور فزاینده‌ای به منابع HD AV تبدیل می‌شوند. با این حال، محدودیتی برای مسافتی که انتقال  HDMI می‌تواند طی کند، وجود دارد. ما توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از کابل HDMI  استاندارد رده 1 ، طول آن بیش از 10 متر نباشد. البته با استفاده از کابل رده 2 درجه بالا می‌توانیم با موفقیت به طول کابل تا 15 متر دست یابیم.

چند نوع کابل HDMI وجود دارد؟

HDMI از پنج نوع کانکتور اصلی استفاده می‌کند: نوع A، B، C، D، و E، هر کدام برای کاربردهای مختلف شامل کانکتور استاندارد و همچنین mini-HDMI و micro-HDMI هستند.

 

کانکتور HDMI نوع A

این کانکتور با استاندارد اصلی راه‌اندازی شد و از آن زمان تا کنون پایه اصلی استاندارد HDMI بوده است. کانکتور نوع A کانکتوری است که برای کاربران تجهیزاتAV بیشتر آشناست و روی تعداد زیادی اقلام از تلویزیون‌، پخش کننده‌DVD، ضبط کننده‌، کنسول‌ بازی و بسیاری موارد دیگر یافت می‌شود.  دوشاخه یا کانکتور نر دارای ابعاد بیرونی 13.9 میلی‌متر × 4.45 میلی‌متر است و پریز یا کانکتور مادگی دارای ابعاد داخلی 14 میلی‌متر × 4.55 میلی‌متر است.

کانکتور HDMI نوع B

این نوع کانکتور HDMI نیز با استاندارد اصلی در سال 2002 عرضه شد و هدف آن حمل ویدئوهایDVD-I دو لینک است. این کانکتور هرگز در محصولات استفاده نشده است؛ زیرا با معرفیHDMI 1.3، سرعت یک لینک از سرعت پیوند دوگانه قدیمی ‌بیشتر شد. از آنجایی که کانکتور بزرگتر از سبک استاندارد تک لینک است، هیچ دلیلی برای استفاده از آن وجود ندارد.  ابعاد این نوع کانکتور HDMI 21.2 × 4.45 میلی‌متر و دارای 29 پین است.

کانکتورHDMI نوع C

این کانکتور mini-HDMI است و از کانکتور نوع A کوچکتر است و ابعاد آن 10.42 میلی‌متر × 2.42 میلی‌متر است. اما همچنان پیکربندی 19 پین را حفظ کرده است. mini-HDMI تمام عملکردهایHDMI نوع A بزرگتر را حفظ می‌کند، اما کانکتور بسیار کوچکتر است. کانکتورHDMI mini در HDMI نسخه 1.3 معرفی شد؛ زیرا استاندارد HDMI به طور گسترده پذیرفته شد و نیاز به یک کانکتور کوچکتر تشخیص داده شد.

کانکتور HDMI نوع D

کانکتور micro-HDMI اندازه کانکتور HDMI نوع D و بسیار شبیه به کانکتور micro-USB است و در نتیجه نوع D اغلب به عنوان کانکتور میکرو HDMI شناخته می‌شود. اندازه‌ها‌ فقط 6.4 میلی‌متر × 2.8 میلی‌متر هستند و در این طرح، micro-HDMI 19 پین سایر کانکتورها‌ را حفظ می‌کند، اگرچه تخصیص پین‌ها ‌متفاوت است. کانکتور micro-HDMI با HDMI نسخه 1.4 معرفی شد. این به طور خاص برای اتصال صوتی و تصویری در دستگاه‌ کوچک و قابل حمل مانند تلفن‌ همراه توسعه یافته است.

کانکتورHDMI نوع E

کانکتور نوع E HDMI برای کاربردهای خودرویی طراحی شده است. این کانکتور با HDMI نسخه 1.4 معرفی شد. به منظور جلوگیری از لرزش و شل شدن آن، یک زبانه قفل و همچنین یک پوسته برای کمک به جلوگیری از ورود کثیفی و رطوبت دارد. علاوه بر این، یک کانکتور رله برای اتصال کابل‌ مصرف کننده استاندارد به کابل‌ خودرو و فعال کردن یک رابط به موارد AV مصرف کننده در دسترس است.

چگونه بهترین کابل اچ دی ام‌ای ‌(HDMI) را انتخاب کنیم؟

اما اکنون که در مورد انواع کابل‌های HDMI می‌دانیم، شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که چگونه بهترین کابل را انتخاب کنیم؟ هنگامی‌که به دنبال خرید یک کابل جدید هستید، تنوع به ظاهر بی پایانی برای انتخاب وجود دارد. انتخاب بهترین کابل HDMI ممکن است غیرممکن به نظر برسد. رنگ‌، اندازه‌، مواد سازنده، مشخصات و قیمت‌ مختلفی از کابل‌های HDMI وجود دارد.

مشخصات را بررسی کنید

اکثر مردم این روزها ‌فقط به کابل HDMI پرسرعت دسته 2 نیاز دارند. این موضوع تضمین کننده انتقال داده‌ها ‌با کیفیت 4K که مناسب ویدئو پروژکتور های 4K  هستند میباشد و همچنین میتواند تمام فرمت‌های صوتی فعلی تأیید شده را پشتیبانی کند. اگر می‌خواهید بالاترین نرخ ‌‌را در 8K اجرا کنید، ممکن است به یک کابل HDMI با سرعت فوق العاده بالا نیاز داشته باشید.

مواد

بیشتر کابل‌ها‌‌ دارای یک پلاستیک محافظ PVC استاندارد بیرونی و محافظ برای جلوگیری از تداخل سیگنال هستند. برخی از برندها ‌دارای طناب بافته شده نایلونی هستند که باعث می‌شود کابل انعطاف پذیرتر و راحت‌تر در فضاهای تنگ حرکت کند. در غیر این صورت، فقط ظاهر آن را زیبا می‌کند که برای بسیاری از افراد به هیچ وجه نباید مهم باشد، اما یک کابل انعطاف‌پذیرتر و کوچک‌تر ممکن است نصب را آسان‌تر کند.

قیمت

در صورت تمایل می‌توانید کابلی با قیمت و کیفیت بالاتر بخرید.

طول

این مشخصه بسیار مهم است. لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و به این فکر کنید که کابل باید کجا اجرا شود و چقدر فاصله خواهد داشت. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه کوتاهتر باشد، بهتر است؛ زیرا سیم‌ بلند می‌توانند بر سیگنال تأثیر منفی بگذارند. اگر کابل خیلی بلندی را خریداری کنید، ممکن است اجرای کابل در یک منطقه محدود دشوار باشد.

رنگ

این به شما بستگی دارد؛ زیرا رنگ کابل برای صدا و تصویر تفاوت چندانی نخواهد داشت! برخی از افراد به سراغ رنگ‌هایی می‌روند که به راحتی می‌توان آن را در میان تجهیزاتشان استتار کرد.

 

 

 

 

گفتار پایانی

در دوره جدید که اکثر وسایل و تجهیزات از پورت‌های HDMI پشتیبانی می‌کنند بهتر است که به خرید یکی از این کابل‌‌ها فکر کنیم. اما قبل از خرید مطمئن شوید که جنس و مدل با کیفیتی را خریداری می‌کنید. برای این کار می‌توانید از مقاله بالا استفاده کنید.

سوالات متداول

 

  • برای چه دستگاهی می‌توان ازHDMI استفاده کرد؟

پورت‌ HDMI در دستگاه‌های متعددی با قابلیت HD از جمله پخش کننده‌ها‌یBlu-ray و DVDیافت می‌شوند. کنسول‌های بازی؛ تلویزیون‌های دیجیتال و ویدئو پروژکتورها؛ گیرنده‌ها‌یAV و … رایانه‌ها ‌و مانیتورهای رایانه؛ نوت بوک و لپ تاپ؛ دوربین‌ها‌ی دیجیتال؛ و حتی گوشی‌های هوشمند نیز این امکان را دارند.

  • چه چیزی می‌تواند بر سیگنالHDMI تأثیر بگذارد؟

خطوط برق یا سایر کابل‌هایی که ولتاژ برق را انتقال می‌دهند ممکن است باعث ایجاد تداخل در سیگنالHDMI شوند؛ بنابراین، در حین نصب، بهتر است کابل HDMI را از سایر خطوط یا کابل‌ها ‌جدا نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *