توضیحات
ps5 با طراحی خاص و همچنین مجهز بودن به سخت افزاری توانمند در کنار پشتیبانی عالی سونی و استودیو های انحصاری آن نوید نسل فوق العاده در دنیای بازی برای دوستداران بازی میدهد.ps5 مجهز به سخت افزاری توانمند و طراحی بسیار خاص درکنار پشتیبانی عالی سونی و استودیوهای انحصاری آن،پیام نسلی عالی در دنیای بازی برای عاشقان بازی می دهد.
بعد از گذشت 7 سال ورود به نسل هشتم کنسول های بازی، شروع دوره ای جدید آغاز شده است.پس از ماه ها انتظار بالاخره کنسول های نسل نهمی سونی و مایکروسافت با بهبودی های متعدد به بازار عرضه شدند تا خبر از جهشی در تجربه بازی ها ویدئویی بدهند.سونی در طراحی پلی استیشن 5 روند متفاوتی را از رقیب سنتی خود پیش گرفته است.تمرکز غول ژاپنی دنیای گیم،بهبود بخشیدن به تمام جوانب کنسول بوده است تا در هر زمینه ای کاربر خود را با پیشرفت انقلابی بوجود آمده مواجه کند.
حافظه ذخیره سازی با سرعت بسیار بالا و توان پردازشی وهمچنین دسته دوال سنس و رابطه کاربری بهبود یافته است و این بهبود ps5 در حدی می باشد که نمی توان یک بخش از کنسول را نیز نسبت به نسل قبل یا حتی ps4 pro بدون تغییر دانست.پلی استیشن 5 برای معرفی خود به عنوان بهترین و مطمئن ترین کنسول بازی نسل نهمی،خود را به قابلیت های متعددی مجهز کرده است.
ابعاد این محصول 260*104*390 میلی متر می باشد با وزن 4.5 کیلوگرم و دارای شبکه بی سیم،بلوتوث،درگاه شبکه و HDMI می باشد.
طراحی ps5
سونی در مقایسه با مایکروسافت،روند کاملا متفاوتی را در طراحی نسل نهمی خود پیش گرفته است.در حالی که کنسول های نسل جدید مانند ایکس باکس از طراحی ساده بهره می برند،سونی زبان طراحی متفاوتی را پیش گرفته است که با ترند این روز های دنیای فناوری فاصله دارد.بسیاری از شرکت ها به سراغ زبان طراحی مینیمال و ساده رفته اند البته این موضوع به معنا عیب نیست و ظاهر محصولات همواره مسئله سلیقه ای بوده است.سایز PS5 انقدر بزرگ است که ps4 را خیلی کوچک نشان می دهد.دو صفحه قوسی سفید رنگ بدنه اصلی و مشکی رنگ PS5 را در بر گرفته اند.البته در نظر داشته باشید که به راحتی قادر به جدا کردن صفحه های کناری و رنگ آمیزی آن ها به صورت دلخواه خواهید بود.در نسخه دارای درایو دیسک بلوری،شاهد از بین رفتن تقارن طراحی از نمای جلوی کنسول هستیم با اینکه تعبیه درایو بلوری به خوبی انجام شده است،اما نسخه دیجیتالی از این لحاظ جلوه ی بصری بهتری را به همراه دارد.
پلی استیشن 5 را به واقع می توان کنسولی بزرگ دانست حتی بزرگ تر از نسخه اولیه پلی استیشن 3.دلیل این موضوع را می توان در طراحی سیستم خنک کننده بزرگ و توانمند کنسول جستجو کرد.
Ps5 با 4/5 کیلوگرم جزوه سنگین ترین کنسول های بازی می باشد که باعث می شود شما در یافتن مکان مناسب برای قرارگیری کنسول خود دچار چالش شوید.
کیفیت ساخت ps5 در سطح مناسبی قرار دارد و با وجود برندی پلاستیکی،به هیچ وجه حس کالایی بی کیفیت القا نمی شود.شاید بتوان رنگ مشکی و براق برند اصلی کنسول را بزرگترین مشکل آن دانست زیرا مستعد جذب اثر انگشت و خطوش می باشد.
طراحی متفاوت
سونی برای استحکام PS5 در حالت عمومی و همچنین امکان قرارگیری در حالت افقی،پایه مخصوص را همراه کنسول عرضه می کند.در صورتی که قصد قرار دادن عمودی کنسول را داشته باشید، با چرخش صفحه زیرین پایه، محفظه ای را مشاهده خواهید کرد که پیچ مخصوص اتصال پایه کنسول در آن تعبیه شده است.
در بخش جلویی کنسول درگاه USB 2.0 و USB_C در کنار کلیدهای پاور و Eject قرار دارد.خوشبختانه سونی با طراحی بزرگتر کلید پاور کمک زیادی به تمایز آن با کلید Eject کرده است معضلی که در نسل قبل بسیار آزاردهنده بود.لازم به ذکر است که یک بار فشردن کلید پاور امکان عملکردی نخواهد داشت.درهمین راستا سونی راهکارهای دیگری را در نظر گرفته است که در ادامه به آنها می پردازیم.
برای قرار دادن کنسول در حالت Rest Mode باید حدودا 2 ثانیه آن را نگه دارید تا صدای بوق را بشنوید.برای خاموش کردن کنسول نیز به نگه داشتن حدود 3 تا 4 ثانیه زمان نیاز است که کنسول با بوق دوم آغاز عملیات خاموش شدن را اعلام می کند.این سازکار کمک زیادی به جلوگیری از خاموش شدن های احتمالی می کند.در بخش پشتی کنسول نیز دو درگاه USB3.0، پورت شبکه LAN،درگاه ورودی پاور،خروجی HDMI و قفل امنیتی کنزینگتون تعبیه شده است.
بعد از معرفی PS5 جنجال زیادی حول طراحی آن به پا شد.کاربران عموما به دو دسته تقسیم شدند که بعضی طراحی دستگاه را جذاب و خلاقانه می دانند و بعضی دیگر از طراحی آن به عنوان طراحی نامتداول و نامناسب یاد می کنند.با این حال طراحی کنسول ps5 را می توان جزوه طراحی های منحصر به فرد دانست.
PS5 در رابط کاربری خود تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است.باید در نظر داشت که رابطه کاربری PS5 هنوز باگ های متعددی دارد و در هنگام استفاده از کنسول احتمال دارد با مشکلاتی نظیر بسته شدن ناگهانی بازی، خارج شدن از بازی بدون نشان دادن ارور خاص و فریز شدن مواجه شوید که به زودی با آپدیت هایی در آینده این مشکلات رفع خواهند شد.
دوال سنس (Dual Sense) یکی از بزرگترین ویژگی های PS5 می باشد که نه تنها در بخش طراحی، بلکه در فناوری های به کار رفته نیز دوال سنس،در مقایسه با دوال شاک 4 تحولی بزرگ را تجربه کرده است.پلی استیشن 5 سطح جدید از تجربه ی گیمینگ را به ارمغان می آورد که در دنیای بازی بی همتاست.
درحالی که Dual Shock نسبت به نسل قبلی خود بهبودهای خوبی در بخش طراحی تجربه کرده بود اما با این حال برخی ارگونومی دسته های ایکس باکس را همچنان بهتر دانستند.اولین نکته ای که در مواجه با دوال سنس خودنمایی می کند، تغییرات گسترده ی طراحی و ارگونومی است.دسته کنسول بزرگتر و حجیم تر شده است تا خستگی به مراتب کمتری را در دراز مدت به ارمغان بیاورد.وزن دسته نیز نسبت به نسل پیشین خود کمی بیشتر شده است.دوال سنس در چیدمان کلیدها تفاوت چندانی با دوال شاک 4 ندارد و از همان چیدمان سابق خود بهره می برد.کلیدهای Options و Creat (کلید Share سابق) در طرفین تاچ پد قرار گرفته اند.LED های نمایش وضعیت دسته نیز از بالای تاچ پد به سمت راست و چپ و پایین آن تغییر مکان داده اند تا شاهد افزایش بیش از پیش جذابیت بصری باشیم.کلیدهای L1 و R1 اکنون کمی ابعاد بزرگتری دارند و شاهد از بین رفتن فاصله میان آن ها با تریگرها (کلیدهای L2 و R2) هستیم.تریگرها نیز نسبت به نمونه های دوال شاک 4 کمی بزرگتر شده اند و با کمی شیب و قوس بیشتری به سمت بیرون دسته،آرگونومی بیشتری را به ارمغان می آورند.در بخش پشتی دسته (میان تریگرها)نیز شاهد جایگزین شدن درگاه میکرو USB و USB_C هستیم.
از دیگر تغییرات قابل توجه در طراحی میتوان به اضافه شدن میکروفون و کلید قطع آن به دسته اشاره کرد.ورودی صدا در بخش پایینی دسته و کمی بالاتر از درگاه جک 3.5 میلی متری قرار گرفته است.این موضوع به گیمرها کمک می کند تا بدون هدست و یا هدفون های فاقد میکروفون نیز قادر به انجام بازی های چند نفره و صحبت با دوستان خود کنند.کلید قطع صدای میکروفون نیز ورودی صدای کاربر به کنسول (چه با میکروفون و چه از طریق میکروفون هدست) را غیر فعال می کند.در حالی که با فشردن این کلید میکروفون قطع و وصل می شود.با نگه داشتن آن صدای خروجی کنسول قطع (Mute) میشود که در این حالت چراغ این کلید چشمک خواهد زد.
حسگر ژیروسکوپ مانند نسل پیش همچنان در دسته حاضر است، گرچه در نسل پیش شاهد استفاده ی چندانی ازآن توسط توسعه دهندگان نبودیم.سونی همانند نسل پیشین از باتری داخل در دوال سنس بهره برده است که در صورت فعال بودن تمامی قابلیت های لرزشی آن اعم از بازخوردهای هپتیک و تریگرها تطبیق پذیر،نزدیک به 8 ساعت شارژدهی خواهد داشت.برای شارژ دسته نیز به زمانی حدود 3/5 ساعت نیاز خواهید داشت که در صورت عدم استفاده از آن هنگام شارژ،این زمان کاهش خواهد یافت.
موارد مطرح شده تنها ویژگی های ظاهری و طراحی دوال سنس بودند.انقلاب اصلی درون دسته و در فناوری های آن رخ داده است جایی که توصیف عملکرد ان کمی دشوار است.
تریگرهای تطابق پذیر
سونی با استفاده از موتوری مخصوص در هر یک از تریگر ها (L2 و R2) درصدد تجربه کاملا متفاوتی در استفاده از آنها بوده است.نیروی لازم برای فشردن این کلید نیز می تواند متفاوت باشد یعنی در ابتدا روند فشردن تریگر به نیروی کمی نیاز دارد ولی در ادامه مقاومت بسیار بیشتری را برای فشردن آن تجربه خواهید کرد.
توسعه دهندگان هنوز موفق به کاربرد مناسب و ارایه بازخورد طبیعی از تریگر های جدید نشده اند اما در حال حاضر کاربردهای Adaptive Triggers چیست؟سونی در اقدامی بسیار هوشمندانه،بازی رایگانی با نام Playroom Astro’s را درکنسول های ps5 قرار داده است که نه تنها بسیار لذت بخش و جذاب است بلکه یک نسخه آزمایشی فوقالعاده از قابلیت ها و عملکرد دوال سنس است.
Addaptive Triggers فناوری بسیار جذابی است که متاستفانه هنوز توسعه دهندگان شاید به دلیل فقدان آشنایی با آن قادر به تعبیه ی کاربردی و جذاب ان در بازی های خود نشده اند.شاید در آینده با بهبود موتور های درون دسته توسط سونی و آشنایی بیشتر توسعه دهندگان شاهد بهبود قابل توجه عملکرد آن باشیم.
موتور لرزشی هپتیک
در دسته های بازی از موتور ویبره برای ارائه بازخوردی از شرایط بازی استفاده می شود.افزایش دقت این موتورها میتواند تاثیر چشم گیری در تجربه ی آن داشته باشد،جایی که سونی بر آن تمرکز کرده است.به لطف استفاده از موتورهای باز خورد لرزش هپتیک (مشابه نمونه های به کار رفته در آیفون) دوال سنس تجربه ی فوقالعاده ای در این زمینه ارایه می کند که تنها برای درک آن باید خودتان تجربه کنید.
ظاهرا دو موتور در دو طرف به نودسته تعبیه شده اند که نه تنها قادر به لرزش سنگین دسته هستند، بلکه امکان ارائه تک لرزه بسیار آرام را نیز دارند.این موتور ها هم می توانند به نوبت و تنهایی و هم به صورت همزمان با رفتار یکسانی بلرزند.
موتورهای هپتیک دوال سنس
حال تصور کنید که کاراکتر در حال راه رفتن روی سطوح مختلف مانند چوب، آهن،شیشه یا چمن است (بازی Astro’s Playroom) با هر قدم این موتورها اقدام به لرزه ی تعیین شده می کنند که حسی بی نظیر ارائه می کند.موتورهای هپتیک مهم ترین فناوری به کار رفته در دوال سنس است که تاثیر قابل توجهی در تجربه ی گیمینگ می گذارد.جای خالی این فناوری شدیدا در دسته های مایکروسافت احساس می شود.
سخت افزار و عملکرد آن
از کنسول های نسل نهم می توان به عنوان انقلاب در استفاده از سخت افزار یاد کرد.به عنوان مثال سخت افزار به کاررفته در کنسول های نسل هشتم در آن زمان نه تنها در دنیای کامپیوتر قدیمی و ضعیف به حساب می آمدند بلکه پردازنده های جگوار در واقع برای استفاده از تبلت ها و کامپیوترهای رده پایین طراحی شده بودند.
اما این موضوع در نسل جدید کاملا متفاوت بوده و تولیدکنندگان به سراغ فناوری و قطعاتی رفته اند که به تازگی وارد بازار شده است و پیشرفته و توانمند ترین نمونه در نوع خود به شمار می روند.
CPU و GPU
درحالی که Ps3 و ایکس باکس 360 در صدد اجرای بازیهای در رزولوشن HD بودند و هدف از توسعه ی PS4 و ایکس باکس وان رسیدن به بازی ها به رزولوشن Full HD بود،در نسل نهم شاهد هدف قرار دادن رزولوشن 4K هستیم.اجرای بازی ها در رزولوشن 4k با نرخ 60 فریم بر ثانیه و استفاده از فناوری های به روزی مانند رهگیری پرتو برای افزایش کیفیت بازتاب ها و جزئیات در نقاط تاریک تصویر، نیاز به سخت افزار توانمند دارد.در همین راستا شرکت سونی به دنبال استفاده از نسل جدید معماری پردازنده اصلی و پردازنده ی گرافیکی AMD رفت.پردازنده ی 8 هسته ای Zen2 با فرکانس حداکثر 3/5 گیگا هرتز در کنار 36 واحد گرافیکی توانمند RDNA با فرکانس بوست 2.23 گیگا هرتز به عنوان قلب تپنده و بازیگر اصلی پردازش و اجرای بازی ها در ps5 خود را معرفی می کنند.
بدین تربیت شاهد وجود توان پردازش 10/28 ترا فلاپس هستیم.شاید در مرحله اول مقایسه ی آن با توان 1/84 ترا فلاپس پلی استیشن 4 و 4/2 ترا فلاپس پلی استیشن 4 پرو چشمگیر به نظر نرسه.اما فراموش نکنید که ترافلاپس تنها معیاری ساده برای نمایش توان گرافیکی GPU است و مقایسه چند پردازنده از نسل های مختلف با این معیار بسیار اشتباه است.با در نظر گرفتن پیشرفت های معماری،لیتوگرافی و پهنای باند حافظه،از نسل های اول معماری GCN (معماری نسل قبلی کنسول های بازی) به 5 GCN و در ادامه به RANA1 و RANA2 به ضریب قابل توجهی دست خواهیم یافت تا در نهایت حتی مقایسه توان خروجی PS5 و PS4 خنده دار به نظر برسد.AMD همچنین در هر یک از واحدهای پردازشی یک شتاب دهنده ی مخصوص محاسبات رهگیری پرتو را قرار داده است تا شاهد پشتیبانی سخت افزاری از این فناوری و بهبود قابل توجه سرعت محاسبات آن باشیم.
سونی در PS5 از روشی نه چندان متداول برای رسیدن به حداکثر توان کنسول بهره برده است.در حالی که تغییر فرکانس کاری پیش از این در بسیاری از محصولات دنیای فناوری نیز به کارگرفته شده است.اما در PS5 توسعه دهندگان قادر خواهند بود با تعریف پروفایلی مخصوص برای هر بخش از بازی در توانی ثابت میزان مشخصی CPU و GPU را به لطف استفاده از فناوری Smart Shift به کارگیرند.بدین ترتیب فارغ از شرایط حرارتی کنسول، تمامی گیمرها تجربه کاملا یکسانی را خواهند داشت.
با درک موارد ذکر شده می توان تا حدودی با توان بسیار بالای کنسول ها آشنا شد.با درنظر گرفتن قابلیت های اجرای بازی ها و برچسب قیمتی،در حال حاضر هیچ کامپیوتری قادر به رقابت با کنسول های نسل نهم نخواهد بود.به گفته ی سونی PS5 قادر به اجرای بازی ها با رزولوشن 4k، نرخ 60 فریم بر ثانیه و پشتیبانی از HDR خواهد بود.همچنین توسعه دهندگان می توانند حالت خاصی از بازی های رقابتی را برای اجرا با نرخ 120 فریم بر ثانیه بهینه سازی کنند تا کنسول ها اکنون گزینه به مراتب بهتری برای گیمرهای حرفه ای باشد.
حافظه SSD
CPU و GPU سریع تر تنها بهبود ps5 نسبت به نسل پیشین خود نیست با گسترده شدن محیط ها و افزایش کیفیت و تعداد بافت ها علاوه بر نیاز به توان پردازشی بیشتر،نیاز مبرمی به افزایش نرخ انتقال اطلاعات و ارائه به موقع و سریع آن ها به پردازنده ها است.این نکته را می توان یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت پیشرفت بصری بازی ها طی سال های گذشته دانست جایی که سرعت انتقال داده ها و دسترسی به آن ها در HDD محدودیت های زیادی برای توسعه دهندگان ایجاد می کرد.ملاک سونی نیز در مراسم رونمایی از PS5، زمان زیادی برای تشریح این معضل صرف کرد و آن ها را مهم ترین چالش های حاضر دنیا برای بازی دانست.
به گفته سونی هارد دیسک ها دو سوم زمان کاری خود را صرف جستجوی داده ها می کنند در حالی که این معضل در ssd ها وجود ندارند.در وهله اول لازم به ذکر است که سونی در توسعه ی محافظه ی ssd پلی استیشن 5 زمان و انرژی زیادی صرف کرده است و نمی توان آن را صرفا با حافظه های SSD نسل پهارم مقایسه کرد.یکی از مهم ترین اقدامات سونی، طراحی کنترلری بسیار پیشرفته و اختصاصی با 12کانال برای مدیریت حافظه بوده است تا از بار اضافی روی پردازنده کاسته و عملیات فشرده سازی و غیر فشرده سازی دیتا را بهینه تر انجام می دهد.
این موضوع باعث شده است تا PS5 قادر به انتقال اطلاعات غیر فشرده شده تا 5/5 گیگابایت بر ثانیه باشد که در صورت فشرده سازی آن ها نرخ انتقال اطلاعات تا دو برابر نیز افزایش می یابد.
صدای فن و گرما
پس از رونمایی از پلی استیشن 5 و مشاهده مشخصات فنی، به خصوص فرکانس کاری وحشتناک 2.2 گیگا هرتزی GPU، خود را آماده ی کنسولی داغ با صدای زیاد کردیم.خنک کننده ی GPU با این فرکانس کاری امری بسیارسخت می باشد و در دنیای کامپیوتر این عمل با هیت سینک های بزرگ و سه فن دمنده انجام می شود.حال کافی است در کنار واحد های پردازشی GPU،هشت هسته ای 3.5 گیگا هرتزی cpu و 16 گیگابایتی حافظه ی G DDR6 را نیز قرار دهید که همگی تولید کننده ی حرارت هستند.
سونی پس از تجربه ی نه چندان مناسب عملکرد سیستم خنک کننده و میزان نویز تولیدی به خصوص در ps4 پرو PS5 را هیت سینکی عظیم مجهز کرده است.استفاده از فلز مایع نیز برای انتقال حرارت از soc به هیت سینک، نشان از عظم جدی سونی در توسعه ی کنسولی آرام و بی صدا دارد.در سیستم خنک کننده ی ps5 هوا از طریق دریچه های پایین، بالا و جلوی کنسول وارد آن شده و پس از عبور از هیت سینک و خنک سازی،از دریچه های پشتی آن خارج می شود.
طی بررسی های انجام شده، پس از چندین ساعت تجربه بازی اسپایدر،مایلز مورالز با رزولوشون 4k و فعال بودن رهگیری پرتو،دمای هوای خروجی به حداکثر 46 سانتی گراد رسید.پورت های LAN و USB انتهای کنسول نیز با 75 درجه گرم ترین نقطه ی کنسول بودند.
به صورت خلاصه، PS5 را می توان کنسولی بی صدا دانست.حتی پس از چندین ساعت در سنگین ترین بازی های حاضر مانند اسپایدرمن مایلز مورالز یا کلد وار،کنسول به آرامی و بدون ایجاد نویز زیاد به فعالیت خود ادامه می دهد.
ناصر –
سلام. برای پسرم این محصول رو هدیه خریدم، با قیمت مناسب و تحویل به موقع👌🏻