تخفیفات شگفت انگیز رو از دست ندین !

ویدئو پروژکتور بهتر است یا تلویزیون؟

جدیدترین محصولات

۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۳۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان۴۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۹۷,۹۰۰,۰۰۰ تومان۱۰۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

۱۰۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیو پروژکتور یا تلوزیون

رشد تکنولوژی باعث تغییرات بسیار بزرگی در عرصه‌های مختلف شده و ابزارهای جدیدی وارد بازار مصرف شده‌اند. انواع ویدئو پروژکتور ها یکی از تکنولوژی‌های جدیدی هستند که در این مقاله سعی داریم به مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون و مزایای ویدئو پروژکتور بپردازیم.

ویدئو پروژکتور و انواع آن

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که از دو قسمت اصلی لامپ ویدئو پروژکتور و لنز ساخته شده و از آن‌ها برای نمایش‌های دیجیتالی که از طریق کامپیوتر ارسال شده، استفاده می‌شود. لنز این وسیله، در بزرگ‌نمایی تصاویر موثر است؛ همچنین به کمک لامپ تصاویر روی پرده یا دیوار نمایش داده می‌شوند. این سیستم قادر است تا تصاویر ارسال شده را با ابعادی بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر روی یک پرده یا دیوار به نمایش بگذارد.

پروژکتورها با برق ورودی ۲۲۰ وات کار می‌کنند و مصرف لامپ و مدارهای الکترونیکی آن‌ها ۳۰۰ وات است. در مدل‌های جدید پروژکتوراز یورت‌های یو اس بی و HDMl استفاده شده است.یکی از وسایل محبوب میان گیمرها و فیلم بازها پروژکتور است. ویدئو‌های پروژکتور در انواع مختلفی تولید شده‌اند که در زیر به ۳ دسته اصلی دیتا پروژکتور اشاره خواهیم کرد:

  1. پروژکتورهای جیبی
  2. ویدئو پروژکتورهای خانگی
  3. پروژکتورهای چندکاره

تفاوت های ویدئو پروژکتور با تلویزیون

حتما این سوال برای شما پیش آمده است که تلویزیون یا ویدئو پروژکتور، کدام یک بهتر است؟ برای پاسخ به سوال شما در این قسمت به ۶ تفاوت این دو وسیله الکترونیکی خواهیم پرداخت:

ابعاد و اندازه صفحه نمایش

یکی از مزیت‌‌های ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون در اندازه صفحه نمایش است. ناگفته نماند که این تفاوت در حال از بین رفتن بوده و تلویزیون‌های مدرن با صفحه نمایش بیشتر از ۸۰ اینچ تولید شده‌اند و حتی از ۱۰۰ اینچ هم فراتر رفته‌اند. اندازه صفحه نمایش پروژکتور به حدی زیاد و بزرگ است که به راحتی می‌توان تمام صحنه‌های یک فیلم را با کیفیت بالا دید. علاوه بر تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، قیمت بسیار بالایی دارند.

ماندگاری و نگهداری

تلویزیون‌ها تقریبا نیاز به مراقبت و نگهداری ندارند. ال ای دی‌های موجود در تلویزیون‌ها طول عمر بالایی دارند و بدون این‌که خراب شوند و مخاطب نگران از دست دادن روشنایی آن‌ها باشد، می‌تواند تلویزیون را بعد از مدتی تعویض کند. از طرفی دیگر ویدئو پروژکتورها نیاز به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور دارند. برای نگهداری از پروژکتورها لازم است از ورود گرد و غبار به داخل آن‌ها جلوگیری شود.

گاهی افراد رعایت نکاتی برای حفظ و نگهداری وسایل را کاری دشوار می‌دانند و از خرید ویدئو پروژکتور‌ها پشیمان می‌شوند. بهتر است به هنگام خرید ویدئو پروژکتور، چند لامپ اضافه خریداری شود تا در صورت نیاز، لامپ پروژکتور تعویض گردد.

قیمت

اگر سایز صفحه نمایش را نسبت به قیمت آن در نظر بگیرید، قطعا متوجه خواهید شد که پروژکتورهای تلویزیونی قیمت مناسب‌تری دارند و مقرون به صرفه هستند. در خرید تلویزیون هر چه که سایز آن بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. سایز صفحه نمایش بسیار نکته مهمی است که افراد زیادی به هنگام خرید به آن توجه می‌کنند اما خصوصیات دیگری نیز وجود دارد که در قیمت تلویزیون و ویدئو پروژکتور موثر است.

کیفیت صدا

تمامی تلویزیون‌های مدرن دارای اسپیکرهای داخلی هستند؛ همچنین بعضی از پروژکتورها این ویژگی را دارند اما کیفیت آن‌ها نسبت به تلویزیون پایین است. اگر مایل هستید یک سینمای خانگی فوق‌العاده را تجربه کنید باید تجهیزات اسپیکر را خریداری نمایید. داخل پروژکتورهای با کیفیت اسپیکر تعبیه نشده است و حتی اگر تعبیه هم شده باشد، بازهم کیفیت صدا در تلویزیون بیشتر از پروژکتور خواهد بود.

رزولوشن

رزولوشن ویدئو پروژکتور ۴k امروزه در بسیاری از تلویزیون‌ها با صفحه نمایش بزرگ است. تکنولوژی که در پشت رزولوشن هر دستگاهی وجود دارد بسیار زیاد است. در رزولوشن  ۴k، تشخیص پیکسل‌های جدا حتی در صفحه نمایش بزرگ، نیز دشوار خواهد بود. اینجاست که ویدئو پروژکتور‌های اچ دی خود را نشان می‌دهند؛ زیرا صفحه نمایش آن‌ها به اندازه کافی بزرگ است و می‌تواند جزئیاتی که در رزولوشن  ۴k است را به خوبی نشان دهد.

شفافیت

شفافیت در صفحه نمایش از اهمیت زیادی برخوردار است حتی زمانی که اتاق تاریک نباشد، دستگاه باید بتواند تصاویر را با وضوح بالا نمایش بدهد. پروژکتورها برای نمایش تصاویر با وضوح بالا نیاز به مکانی بسیار تاریک دارند. پس به هنگام نصب پروژکتور به فکر جایی بسیار تاریک باشید؛ زیرا پروژکتورها نمی‌توانند نور کافی برای مقابله کردن با نور خورشید که در اتاق وجود دارد، بتابانند. در عوض تلویزیون‌ها به راحتی روشنایی کافی را منتشر می‌کنند.

شفافیت زیاد نشان دهنده بهتر بودن نیست؛ زیرا گاهی باعث اذیت شدن چشم‌ها می‌شود که توسط پروژکتورها چشم کمتر اذیت خواهد شد و مشاهده تصاویر برای چشم‌ها راحت‌تر است.

مزایای ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون چیست؟

تلویزیون مزیت‌‌های خاص خود را دارد اما پروژکتور در مقایسه با تلویزیون از مزیت‌‌های زیادی برخوردار است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • قیمت پایین پروژکتور
  • اندازه صفحه نمایش
  • مشاهده کردن تصاویر با کیفیت و وضوح بسیار بالا
  • تصویر بزرگ
  • پخش سه بعدی
  • جایگزینی مناسب به‌جای سینما
  • قابل حمل بودن

آیا پروژکتور جایگزین خوبی برای تلویزیون است؟

قطعا با خواندن مزیت‌های پروژکتور این سوال در ذهن شما پیش می‌آید که آیا پروژکتور می‌تواند جای تلویزیون را بگیرد؟ بیشتر افراد به دلیل سینمایی بودن و بزرگ بودن تصاویر، تمایل دارند پروژکتور را جایگزین تلویزیون کنند. در واقع این موضوع که نقش‌های فیلم را می‌توانند بسیار با کیفیت و در اندازه اصلی خود ببیند، افراد را ترغیب می‌کند تا پروژکتور را جایگزین تلویزیون کنند.

جایگزین کردن پروژکتور به جای تلویزیون دارای مزایایی یوده که توسط برخی افراد به جای تلویزیون انتخاب شده است. همان‌طور که بیان شد پروژکتورها از قیمت بسیار مناسب، طول عمر بالا، و … برخوردار هستند. پروژکتورها باید هر ۲ سال یک بار سرویس و لامپ‌هایشان تعویض گردد تا دچار افت کیفیت نشوند. پروژکتورها نیاز به مکانی مناسب و تاریک دارند تا تصاویر را بهتر نمایش دهند. از طرفی پروژکتورها تا ۱۵۰ اینچ قابلیت تصویردهی را دارند و تصاویر را فول اچ دی به نمایش می‌گذارند.

رزولوشن  ۴k در تلویزیون‌ها بیشتر از پروژکتورها است اما برای درک بهتر تصاویر باید نمایشگر بسیار بزرگ باشد. کیفیت فول اچ دی در نمایشگر ۱۲۰ اینچی بسیار قابل درک خواهد بود، به‌طوری که حتی پرزهای لباس شخصیت فیلم را می‌توان توسط پروژکتور دید، اما زمانی این کیفیت نمایان می‌شود که پروژکتور در فضایی کاملا تاریک قرار گرفته باشد.

می‌توان نتیجه گرفت که تلویزیون با این‌که بعد از خرید هزینه چندانی ندارد؛ همچنین در یک جای ثابت نصب می‌شود و نور مانعی در پخش تصاویر آن ندارد، این را هم در نظر داشته باشید که اگر عاشق دیدن فیلم و سریال هستید، خرید تلویزیون با قیمت بالا مناسب نیست؛ همچنین دیدن فیلم در ابعاد بسیار بزرگ و پخش تصاویر با کیفیت هر فردی را به خرید پروژکتور وسوسه خواهد کرد.

سخن پایانی

به‌طور کلی خرید ویدئو پروژکتور و تلویزیون بستگی به شرایط و علاقه شما دارد؛ زیرا هر کدام از آن‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند. در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت‌های این دو وسیله الکترونیکی آشنا کنیم تا با توجه به اولویت‌های خود، اقدام به خرید تلویزیون با ویدئو پروژکتور کنید.

 

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *