مقالات

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

پرده کروماکی

کروماکی یکی دیگر از انواع پرده ویدئو پروژکتور میباشد که به‌عنوان شیوه و سبکی شناخته می‌شود که به جهت جایگزین کردن تصاویر در فیلم‌برداری و عکاسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. معمولا این تکنیک‌ برای جایگزینی یک پس‌زمینه رنگی با تصویری متفاوت کاربرد دارد. به‌طور کلی پرده‌های کروماکی در مرحله ویرایش یعنی پس از عکس‌برداری و فیلم‌برداری و همچنین هم‌زمان با فیلم‌برداری به کار می‌روند. برنامه‌های تلویزیونی فراوانی مانند اخبار و برنامه‌های سرگرمی متنوع از کروماکی‌ها به شکل هم‌زمان بهره می‌برند.

نکته جالب توجه این است که هر‌چیزی در تصویر که در محدوده‌ی رنگ سبز باشد، شفاف می‌شود. بر همین اساس اگر با پیراهن سبز وارد این محدوده شوید، ممکن است به شکل نیمه نامرئی به‌نظر برسید. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری برای پاسخ به سوال پرده کروماکی چیست، ارائه می‌شود.

پرده کروماکی چیست؟

یکی از الزامات حرفه‌ای دنیای جلوه‌های ویژه سینمایی، خرید پرده کروماکی یا برش فام است. این تکنیک جهت روی هم قرار دادن چند فیلم روی یکدیگر به کار می‌رود. در فرایند استفاده از این تکنیک، تصاویری از اشیا یا افراد در روبروی پرده‌ای سبز رنگ گرفته می‌شود و سپس این تصاویر با نگاره‌های مطلوب از پیرامون ادغام می‌شوند. دلیل استفاده از رنگ سبز در پرده کروماکی این است که این رنگ دارای بیشترین تضاد با پوست انسان است.

همانطور که گفته‌ شد، از جمله روش‌های پرکاربرد سینمای دنیا، سبک کروماکی است و رنگ زمینه را که اغلب سبز است را حذف خواهد کرد و امکان برش تصویر در یک قاب را برای فیلم‌ساز فراهم می‌سازد. تکنیک کروماکی علاوه‌بر پرده سبز، با عنوان پرده آبی نیز شناخته می‌شود. اینکه پرده کروماکی به رنگ آبی باشد یا سبز، تا حد زیادی بستگی به رنگ‌های پوشش بازیگران دارد.

پرده کروماکی

انواع پرده کروماکی چیست؟

طراحی و ساخت پرده‌های کروماکی را به صورت متداول در دو مدل پرده سبز کروماکی ثابت و فون کروماکی قابل حمل یا پرتابل با رنگ‌های سبز و آبی صورت می‌گیرد.

پرده سبز کروماکی را از پارچه کتان تولید می‌کنند و برای طراحی این محصول از تارو‌پود سبز رنگ بهره گرفته خواهد شد. این نوع پرده کروماکی با رنگ کروماکی استودیویی همرنگ است. هنگام فیلم‌برداری از کاراکتر‌ها و اشیای مختلف از پرده سبز کروماکی بهره‌گیری می‌شود که به‌عنوان بازتاب‌دهنده نور زیاد در تصویر‌برداری به ویژه در فضای باز عمل می‌کند. به همین دلیل است که رنگ سبز کروماکی به نورپردازی بسیار حرفه‌ای نیاز دارد.

استفاده از پرده آبی کروماکی به‌منظور فیلم‌برداری در صحنه‌هایی با نوردهی کم و همچنین فیلم‌برداری در طبیعت صورت می‌گیرد. برای مثال در سریال پایتخت و فیلم سینمایی زندگی پی، صحنه‌هایی از اقیانوس و دریا وجود دارد. پرده آبی کروماکی در این سریال‌ها برای تغییر دادن تصاویر پس‌زمینه و شبیه‌سازی دریا و اقیانوس به کار رفته‌است.

نحوه کار پرده کروماکی

شاید برای شما هم سوال باشد که روند کار پرده کروماکی چیست؟ یا اینکه پرده سبز چگونه عمل می‌کند؟ استفاده گسترده‌ای از فرآیند کروماکی در دنیای سینما صورت می‌گیرد. دلیل این استفاده گسترده این است که امکان فیلم‌برداری در بسیاری از مکان‌های دور از دسترس وجود ندارد یا خیلی پرهزینه است؛ بنابراین استفاده از تکنیک پرده کروماکی یک گزینه مناسب و عاقلانه به شمار می‌رود. همچنین این قابلیت که استفاده از پرده کروماکی می‌تواند به شکل زنده باشد، محبوبیت آن را دوچندان می‌سازد. بر همین اساس کروماکی در گزارش آب و هوا یا سرگرمی‌های مختلف نیز کاربرد دارد.

ادیت فناوری پرده سبز با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد و طی این ادیت، تصاویر دلخواه و مورد‌نظر به تصاویر از پیش گرفته شده اضافه می‌شوند. این امر سبب می‌شود که یک محیط خیالی به محیط فیلم‌برداری اضافه شود و به قدری طبیعی باشد که مشابه محیط واقعی و دور از خیال به‌نظر برسد.

از پرده کروماکی در موارد مختلفی مانند بازی‌های ویدیویی، موشن گرافیک، اخبار هواشناسی و فیلم و تلویزیون استفاده می‌شود. در رابطه با اهمیت کروماکی می‌توان گفت که این تکنیک مهم‌ترین ویژگی یک ویدیویی محسوب می‌شود که به ایجاد ارتباط با کاربرانش نیاز دارد. کروماکی فضایی واقعی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، بی‌آنکه عوامل سینما مجبور به فیلم‌برداری در محیط واقعی باشند‌. با ضبط کامل ویدیو، پرده سبز ویدویی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که هر‌نوع تغییر و ادیتی بر روی آن امکان‌پذیر است.

به‌نظر شما جذاب‌ترین ویژگی پرده کروماکی چیست؟ یکی از ویژگی‌های جذاب پرده کروماکی این است امکان تغییر پس‌زمینه ویدیو در هر زمانی با استفاده از یک عکس دلخواه یا طرح گرافیکی برند خودتان وجود دارد. در ادامه مطلب در رابطه کاربرد پرده کروماکی در عکاسی صحبت می‌کنیم.

پرده کروماکی چه کاربردی در عکاسی دارد؟

به‌نظر شما در حوزه عکاسی، کاربرد پرده کروماکی چیست؟ پرده‌های کروماکی پس از عکاسی، در مرحله ویرایش حرفه‌ای عکس کاربرد دارند. استفاده از تکنیک کروماکی در عکاسی هنوز هم رایج است و از سوی ادیتورها و عکاسان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پرده کروماکی، کار عکاسان حرفه‌ای خلاقانه‌تر و آسان‌تر می‌شود؛ زیرا امکان ویرایش‌های بی‌پایان و افزودن پس‌زمینه‌های فراوانی را برای عکاسان امکان‌پذیر می‌سازد. با این حال در دنیای مدرن امروز، گزینه‌های پیشرفته و مناسب زیادی به‌عنوان جایگزین تکنیک پرده کروماکی وجود دارد. این گزینه‌ها از زمان معرفی پرده کروماکی یعنی از سال 1940، به طرز چشمگیری توسعه یافته‌اند.

با توجه به پیشرفت‌های فراوانی که در عرصه فناوری دیجیتال شاهد هستیم، استفاده از سبک کروماکی در عکاسی رو به کاهش است. با این حال این تکنیک جای ثابتی در فیلم‌برداری و تلویزیون دارد. این روزها در نرم‌افزارهای مختلف ویرایش تصاویر مانند فتوشاپ، قدرت ساخت ماسک (masking) و امکان ویرایش‌های حرفه‌ای وجود دارد. به واسطه این ویژگی‌ها می‌توان پس‌زمینه عکس را بی‌آنکه به پرده سبز نیاز باشد، با تصاویر دیگر جایگزین کرد.

سخن پایانی

در این مطلب توضیحاتی برای پاسخ جامع به سوال “پرده کروماکی چیست؟” ارائه شد. در حقیقت پرده کروماکی تکنیکی پرکاربرد برای جایگزینی تصاویر در فیلم‌برداری و عکاسی است. این تکنیک کاربرد گسترده‌ای در دنیای سینما دارد. استفاده از دو رنگ سبز و آبی برای پرده کروماکی رایج است. رنگ سبز یا آبی برای پرده کروماکی اغلب بر اساس رنگ‌های پوشش بازیگران انتخاب می‌شود. استفاده از رنگ سبز در پرده کروماکی به این دلیل است که با پوست انسان بیشتر تضاد را دارد.

پرده کروماکی در عکاسی با هدف خلاقانه‌تر و آسان‌تر کردن کار عکاسان به کار می‌رود. امروزه با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه دیجیتال، کاربرد پرده کروماکی در عکاسی تا حدودی کاهش یافته ‌است. با این حال هنوز هم ابزاری کاربردی برای عکاسان محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *