مقالات

اثر کیستون یا ذوزنقه شدن تصویر ویدئو پروژکتور چیست؟

کیستون یا ذوزنقه شدن

زمانی که تصویری را با ویدئو پروژکتور مشاهده می‌کنید تصویر حالت مستطیلی دارد که ممکن است ابعاد و اندازه های آن با هم متفاوت باشد. اگر دیدید که تصویر مستطیل شکل نیست و تغییر کرده است یعنی شکلی مانند ذوزنقه پیدا کرده دچار اثر کیستون گشته است.

اثر کیستون یا ذوزنقه‌ای شکل همان گونه که گفتیم باعث تغییر شکل دادن تصویر روی پرده ویدئو پروژکتور می‌شود. این اثر زیبایی تصویر را از بین می‌برد و سبب می‌شود تا ویدیو به درستی نمایش داده نشود. سالم بودن تصویر ویدیو پروژکتور سبب می‌شود تا تصویر را به صورت مستطیل به نمایش بگذارد که کاملا واضح و روشن است.

اثر کیستون تصویر ویدئو پروژکتور چیست؟

همان گونه که در بالا توضیح دادیم اثر کیستون تصویر ویدئو پروژکتور اثری می باشد که در آن تصویر ویدیو پروژکتورها از حالت استاندارد خود که مستطیل شکل است خارج شده و اضلاع مختلفی پیدا می‌کند و شبیه به ذوزنقه می‌شود. این اختلال ممکن است زمانی که در

زمانی که یک تصویر ایجاد شده با استفاده از پروژکتور کیستون داشته باشد، یا قسمت بالای کادر آن بزرگ‌تر از قسمت پایین خواهد بود، یا قسمت پایین کادر بزرگتر از قسمت بالای کادر خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود یک گوشه از تصویر بزرگ‌تر از طرف دیگر باشد که اصلا برای بیننده اتفاق خوشایندی نخواهد بود. بنابراین اگر در یک محیط آموزشی قصد دارید از ویدئو پروژکتور آموزشی استفاده کنید حتما به این نکته توجه کنید

دلیل به وجود آمدن تصویر کیستون، عمود نبودن دقیق پروژکتور روی سطح پرده نمایش است. البته ممکن است زاویه پرده نمایش به گونه‌ای باشد که تصویر پروژکتور به خوبی روی آن قرار نگرفته باشد

زمانی که تصویری نمایش داده شده توسط پروژکتور حالت ذوزنقه‌ای به خود می‌گیرد همواره کیفیت خود را از دست می‌دهد و افراد نمی‌توانند به راحتی ویدیوی مورد نظر را مشاهده کنند که در این صورت باید به فکر تصحیح دستگاه بیفتند تا بتوانند تصویر را اصلاح کرده و کامل نمایش بدهند.

اگر زمان روشن کردن دستگاه پروژکتور خود تصویر ویدیو شما به گونه‌ای بود که تصویر حالت مناسب و تنظیمی نداشت به گونه‌ای که از حالت مستطیلی خود خارج شده بود مسلما پروژکتور شما به اثر کیستون یا حالت ذوزنقه‌ای دچار شده است. این مشکل دلایل متعددی را به همراه خود دارد که در ادامه هم به علت بروز این مشکل و هم به راه حل های اصلاح تصویر اشاره خواهیم کرد تا در صورت مواجه شدن با این مشکل بتوانید دستگاه را اصلاح نمایید.

چرا تصویر دچار کیستون می‌شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که تصویر پروژکتور دچار کیستون می‌شود، از مهمترین دلایل بروز این گونه مشکلات می‌توان گفت که ویدیو پروژکتور نسبت به محل نمایش عمود نیست و سبب می‌گردد تا تصویر شما دچار کیستون یا همان حالت ذوزنقه‌ای شود. تصویر کیستون ممکن است با سه حالت به نمایش گذاشته شود که این سه حالت عبارتند از:

  1. کیستون عمودی: در این اثر اگر ویدئو پروژکتور نسبت به حالت عمود به پرده یا دیوار رو به بالاتر باشد، ضلع بالای تصویر بلندتر از ضلع پایین خواهد شد و اگر ویدئو پروژکتور نسبت به حالت عمود به پرده یا دیوار رو به پایین تر باشد، ضلع پایین تصویر بلندتر از ضلع بالا خواهد شد که به این حالت‌ها کیستون عمودی می‌گویند.
  2. کیستون افقی: در این اثر اگر ویدئو پروژکتور نسبت به حالت عمود به پرده یا دیوار رو به راست‌تر باشد، ضلع راستی تصویر بلندتر از ضلع چپی خواهد شد و اگر ویدئو پروژکتور نسبت به حالت عمود به پرده یا دیوار رو به چپ‌تر باشد، ضلع چپ تصویر بلندتر از ضلع راستی خواهد شد که به این حالت‌ها کیستون افقی گفته می‌شود.
  3. کیستون ترکیبی یا همان کیستون افقی و عمودی: در این اثر تصاویر همواره به هم ریختگی زیادی دارند که نسبت به دو نمونه بالا بیشتر است.

لازم به ذکر است که هرچه پروژکتور و محل نمایش نسبت به هم، از حالت عمود دورتر شوند، اثر کیستون بیشتر خواهد شد. با توجه به موارد گفته شده شما می‌توانید بهتر علت خرابی ویدیو پروژکتور خود را بشناسید و برای اصلاح خرابی آن اقدام کنید. ناگفته نماند که اگر ویدیو پروژکتور برعکس نصب شده و قرار بگیرد هم تصویر را برعکس نمایش خواهد داد. سه مورد گفته شده از اصلی‌ترین دلایل ذوزنقه‌ای شدن ویدیو پروژکتورها هستند.

راه های تصحیح کیستون یا حالت ذوزنقه‌ای در ویدیو پروژکتور:

برای تصحیح کیستون یا حالت ذوزنقه‌ای در ویدیو پروژکتور همواره دو راه حل مهم وجود دارد که در ادامه قصد داریم این دو راه حل را برای شما توضیح بدهیم تا با آنها آشنا شوید. این دو راه حل عبارتند از:

جابه‌جا کردن ویدیو پروژکتور و محل نمایش

در این روش شما باید ابتدا ویدیو پروژکتور را جابه‌جا کنید تا نسبت به محل نمایش حالت عمود داشته باشد، اگر با این روش اصلاح شد که بسیار فوق‌العاده است و اگر با این کار هم اصلاح نشد محل نمایش را تغییر بدهید. مثلا اگر تصویر روی یک پرده نمایش قابل حمل مثل پرده نمایش پایه دار می‌افتد پرده را جابجا کنید و چپ و راست و بالا و پایین کنید

اگر تصویر روی دیواری است که کج است و می‌توانید تصویر را روی دیوارهای صاف‌تر داشته باشید آنها را انتخاب کنید. بدانید که برخی ویدیو پروژکتورها قابلیت تغییر مکان لنز دستگاه را دارند که با کمک لنز شیفت ویدئو پروژکتور می‌توانید لنز را تغییر جهت بدهید تا تصویر اصلاح گردد. در صورتی که با انجام این مراحل کیستون اصلاح نشد همواره می‌توانید مرحله دوم را انجام بدهید.

استفاده از نرم‌افزار‌های تصحیح کیستون

قابلیت تصحیح خودکار کیستون در برخی از ویدیو پروژکتورها وجود دارد که با کمک آن می‌توان پیکسل‌ها را به صورت دیجیتالی جابه‌جا کرد تا تصویر به هم ریخته اصلاح گردد. در ویدئو پروژکتورهای غیر قابل حمل قابلیت تصحیح عمودی وجود دارد که با وجود این قابلیت به صورت تنها همواره کیفیت تصویر کاهش پیدا می‌کند اما اگر می‌خواهید ویدئو پروژکتور را نصب کنید و محل شما برای نصب خوب نیست به دنبال داشتن قابلیت تصحیح کیستون افقی هم باشید. اگر با تصحیح خودکار تصویر شما اصلاح نشد اصولا می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص هم استفاده کنید تا ویدیو پروژکتور بتواند به راحتی تصویر را اصلاح نماید.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که ویدیو پروژکتورها ممکن است که در اثر مشکلات نام برده، دچار مشکل ذوزنقه‌ای شوند و تصویر را به درستی به نمایش نگذارند که در این صورت شما باید از مراحل ذکر شده استفاده کنید یا ویدیو پروژکتور خود را در اختیار افراد با تجربه قرار بدهید تا به خوبی تصویر را اصلاح کنند و آن را در اختیار شما قرار بدهند. تصحیح ویدیو با استفاده از نرم‌افزارها می‌تواند بهترین انتخاب باشد زیرا ویدیو را به صورت افقی و عمودی با هم اصلاح می‌کند تا کیفیت آن دچار افت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *