مقالات

آیا روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور ضرر دارد؟

روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور، دستگاهی است که دارای لامپ و لنز بوده و تصاویر را از منابع مختلف مانند کامپیوتر، ویدئو، دوربین فیلم‌برداری و… می‌گیرد و بعد از اینکه پردازش انجام گرفت روی پرده نمایش انعکاس می‌دهد. امروزه این دستگاه در موارد مختلفی کاربرد دارد در ادارات و شرکت‌ها و حتی در خانه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در مطلب امروز قصد داریم به پاسخ این سوال برسیم که چرا روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور ضرر دارد؟ برای اینکه به اطلاعات بیشتری در این مورد دست پیدا کنید با ما تا پایان همراه باشید.

چرا روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور ضرر دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور ضرر دارد؟ در حقیقت وقتی ویدئو پروژکتور روشن و خاموش شود و بعد دوباره راه‌اندازی آن انجام بگیرد به لامپ آن فشار وارد می‌شود و به این ترتیب طول عمر آن کاهش می‌یابد. معمولا لامپ‌های مورد استفاده در پروژکتورها، لامپ جیوه‌ای پرفشار هستند که نسبت به لامپ‌های LED مدت کمتری کار می‌کنند. بعد از اینکه پروژکتور را خاموش کردید باید به لامپ‌های پروژکتور زمان بدهید تا خنک شود. در صورتی که صدای بلند و واضح فن شنیده شود، نشانه این است که فن تلاش می‌کند گرما را دور کند. در واقع وقتی بلافاصله بعد از خاموش کردن ویدئو پروژکتور، آن را روشن می‌کنید فقط لامپ پروژکتور آسیب نمی‌بیند؛ بلکه ممکن است به اجزای داخلی آن هم آسیب برساند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از خاموش کردن پروژکتور که لامپ داغ است، آن را از برق نکشید بلکه حداقل 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و بعد آن را روشن نمایید. ولی بهترین حالت استراحت به مدت یک ساعت یا بیشتر است. غیر از احتمال آسیب دیدن لامپ پروژکتور بعد از خاموش و روشن کردن آن، ممکن است در عملکرد پروژکتور هم تاثیر منفی بگذارد. به این معنی که اگر بعد از خاموش کردن آن، بلافاصله پروژکتور را روشن کنید ممکن است تصویر مانند قبل روشن و شفاف نباشد؛ به همین دلیل بعضی از تولیدکنندگان آن را به گونه‌ای طراحی و تولید می‌کنند که شما نمی‌توانید تا قبل از زمانی که لامپ پایدار شود، دستگاه را خاموش کنید تا به این ترتیب، خللی در عملکرد آن به وجود نیاید.

نکاتی برای افزایش طول عمر ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها مانند تلویزیون نیستند و نمی‌توان در لحظه آن را روشن و خاموش کرد. این دستگاه‌ها بسته به کاربری و محیطی که استفاده می‌شوند، سریع داغ می‌شوند. برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید دستگاه را خاموش نمایید تا سرد شود. برای اینکه طول عمر این دستگاه‌ها افزایش یابد لازم است به نکاتی توجه کنید که در زیر می‌آوریم:

خنک نگه داشتن ویدئو پروژکتور

گرمای شدید یکی از عواملی است که در طول عمر ویدئو پروژکتور تاثیر منفی می‌گذارد،‌ حتی دستگاه‌های جدید که از لامپ LED استفاده کرده گرمای زیادی تولید می‌کنند. علاوه بر آن تجهیزات دیگر هم در پروژکتور گرما تولید می‌کنند که موجب ایجاد گرمای شدید در داخل ویدئو پروژکتور می‌شوند. برای افزایش دادن طول عمر ویدئو پروژکتور از قرار دادن آن در زیر نور خورشید یا در محیط‌های گرم خودداری کنید و بلافاصله بعد از تمام شدن فیلم، دستگاه را خاموش نکنید و اجازه دهید فن آن، دستگاه را خنک کند. برای عملکرد بهتر، فن را هر چند وقت یکبار تمیز کنید.

خنک نگه داشتن ویدئو پروژکتور

نگهداری پروژکتور در فضای باز

بعد از خنک شدن پروژکتور و خاموش کردن آن نباید آن را بلافاصله در کیف یا جعبه بگذارید؛ زیرا ممکن است باعث شکسته شدن رشته‌های لامپ و سیم‌های دیگر شود. به همین دلیل باید بعد از خاموش کردن ویدئو پروژکتور، آن را در فضای باز قرار دهید تا خنک شود.

 تمیز کردن لنز و فیلتر پروژکتور

برای اینکه تصویر خوبی دریافت کنیم لازم است پروژکتور را تمیز کنیم. لنز پروژکتور از قطعاتی است که باید همیشه تمیز باشد. اگر این لنز کثیف شود، تصاویر بی‌کیفیت شده و ممکن است تار دیده شود. برای تمیز کردن لنز از پارچه‌های مخصوص لنز کمک بگیرید تا پرزی روی لنز باقی نماند. با تمیز کردن لنز و همچنین فیلترهای پروژکتور مانع از ایجاد گرمای بیش از حد می‌شوید.

 تمیز کردن لنز و فیلتر پروژکتور

بررسی سیستم خنک کننده ویدئو پروژکتور

دریچه‌های هوا و فن‌ها باید تمیز باشند. اگر پروژکتور پایه‌دار است پایه‌ها را باز کنید. محیط سیستم خنک کننده پروژکتور را هم باز نمایید. اگر فضای محدودی وجود دارد برای تنظیم کردن تصویر می‌توانید از قابلیت‌های زوم و کیستون پروژکتور بهره ببرید.

استفاده از محافظ برقی برای پروژکتور

ویدئو پروژکتور همچون وسایل برقی دیگر به برق متصل می‌شود، برای جلوگیری از آسیب دیدن آن در مقابل نوسان برق از محافظ استفاده کنید.

لمس نکردن لامپ ویدئو پروژکتور

یکی از نکاتی که باید توجه کنید لمس نکردن لامپ پروژکتور بعد از تماشای فیلم است. زیرا این لامپ داغ بوده و در صورت دست زدن به آن، دست شما می‌سوزد. حتی از دست زدن به لامپ‌های خنک شده پروژکتور هم خودداری کنید چون چربی موجود در دست، درخشندگی لامپ را از بین می‌برد و لکه سیاهی روی آن باقی می‌ماند و در هنگام تماشای فیلم آن لکه مشاهده می‌شود.

بررسی طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور

معمولا در تنظیمات پروژکتورها قابلیت تایمر لامپ وجود دارد که طول عمر استفاده از لامپ پروژکتور را اندازه می‌گیرد. با این قابلیت از طول عمر لامپ باخبر می‌شوید و در صورت نیاز آن را تعویض می‌کنید. طول عمر یک لامپ هالوژنی ویدئو پروژکتور حدود 1500 تا 5000 ساعت و طول عمر لامپ LED بین 20.000 تا 30.000 ساعت است. به دلیل اینکه بعد از تمام شدن عمر مفید لامپ پروژکتور، روشVideo projector lamp نایی آن کم می‌شود، باید لامپ را تعویض کنید.

 

نگهداری پروژکتور در محیط خشک و خنک

اگر پروژکتور شما را روی سقف یا دیوار نصب نکردید باید از ویدئو پروژکتور مراقبت بیشتری به عمل آورید. باید مواظب باشید ضربه‌ای به آن وارد نشود. اگر این ویدئو پروژکتور ضربه شدیدی بخورد، ممکن است لامپ آن شکسته شود یا به سخت‌افزار و هارد آن آسیب برسد که متحمل هزینه زیادی برای تعمیر آن خواهید شد.

سخن پایانی

ویدئو پروژکتور، دستگاهی است که امروزه استفاده از آنها در همه جا رایج شده است. استفاده از این دستگاه مانند تلویزیون نیست و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. ما در مطلب امروز بررسی کردیم که چرا روشن و خاموش کردن مداوم ویدئو پروژکتور ضرر دارد؟ شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت سلکسون مراجعه کنید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *