مقالات

بهترین راه‌های اتصال ویدئو پروژکتور به لپ‌تاپ

اتصال ویدئو پروژکتور به لپ‌تاپ

اتصال لپ‌تاپ به ویدئو پروژکتور برای کسانی که در زمینه امور آموزشی و برگزاری سمینارها فعالیت دارند می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد؛ همچنین با استفاده از این دو دستگاه می‌توان سینمای خانگی به یاد ماندنی را تجربه کرد که ساعات لذت بخشی را به بینندگان هدیه می‌دهد.

از انواع ویدئو پروژکتورها می‌توان به ویدئو پروژکتور های سالن‌ همایش، سالن‌های کنفرانس، سمینارها، سازمان‌ها، ویدئو پروژکتور های مدارس و دانشگاه‌ها استفاده کرد. اگر شما از افرادی هستید که قصد نمایش محتوا را روی ویدئو پروژکتور دارید اما نمی‌دانید چگونه صفحه لپ‌تاپ را روی پروژکتور به نمایش درآورید، با ما همراه باشید. ما در این مطلب قصد داریم به پاسخ سوال “اتصال لپ‌تاپ به ویدئو پروژکتور چگونه است؟” بپردازیم.

نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ

اتصال لپ‌تاپ به ویدئو پروژکتور را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد‌. با وجود پروژکتورهای مدرن شما می‌توانید دستگاه‌های زیادی را به پروژکتور وصل کنید تا افراد بسیاری بتوانند محتوای شما را تماشا کنند. از آن‌جایی که پروژکتور چندین گزینه اتصال دارد، تطبیق پذیری آن افزایش یافته و استفاده از آن راحت‌تر می‌شود.

با توجه به پورت‌های روی لپتاپ، اتصال پروژکتور به لپتاپ کار ساده‌ای است. در صورتی که لپتاپ شما پورت HDMI دارد احتمالا به آداپتور نیازی نداشته باشید؛ زیرا اکثر پروژکتورها پورت HDMI را دارند؛ همچنین، اگر هم لپتاپ و هم پروژکتور شما پورت VGA دارند، باز نیازی به آداپتور ندارید. در ادامه به توضیح نحوه اتصال ویدئو پروژکتور به لپ‌تاپ به صورت بی‌سیم و نحوه اتصال آن با استفاده از کابل می‌پردازیم.

نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ به صورت بی‌سیم

با توجه به اینکه برخی پروژکتورها و لپ‌تاپ‌ها ممکن است پورت‌های اتصال متنوعی نداشته باشند، همیشه نمی‌توان از اتصال سیمی استفاده کرد؛ همچنین گاهی به دلیل قرار داشتن پروژکتور روی سقف، استفاده از روش سیمی عملی نیست. حال سوال اینجاست که نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ بدون سیم چگونه است؟ این کار در چند مرحله زیر انجام می‌شود:

پروژکتور را در حالت جفت شدن قرار دهید

در ابتدا باید لپ‌تاپ و ویدئو پروژکتور خود را روشن کنید؛ سپس پروژکتور را در حالت جفت شدن تنظیم شود. پروژکتور دارای دکمه‌ای برای روشن کردن بلوتوث است که برای روشن کردن آن می‌توانید از ریموت کنترل استفاده کنید؛ این کار سبب قابل شناسایی شدن آن نیز می‌گردد.

اتصال بلوتوث را روشن کنید

پس از اینکه پروژکتور قابل شناسایی شد، وقت آن است که بلوتوث لپتاپ را روشن کنید. در صورتی که لپ‌تاپتان از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند می‌توانید آداپتور بلوتوث USB را مورد استفاده قرار دهید. برای این کار، آداپتور را به لپ‌تاپ متصل کنید؛ آنگاه بر طبق دستورالعمل‌های روی صفحه، تنظیم را انجام دهید. در زیر نماد بلوتوث، گزینه اتصال قرار دارد روی آن کلیک کنید تا لپتاپ به اسکن دستگاه‌های بلوتوث موجود بپردازد. از میان دستگاه‌ها، پروژکتور را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.

صفحه نمایش را به اشتراک بگذارید

اگر  کلید ویندوز و P را به طور همزمان فشار دهید، فهرستی از گزینه‌های اشتراک‌گذاری را در صفحه نمایش لپ‌تاپ خواهید دید که شامل گزینه‌ PC Screen Only، گزینه‌ Duplicate، گزینه‌ Extend و گزینه‌ Second screen only است.

گزینه‌ PC Screen Only: با استفاده از این گزینه صفحه نمایش شما خاموش می‌شود تا صفحه نمایش لپ‌تاپ برای مخاطبان به اشتراک گذاشته نشود.

گزینه‌ Duplicate: با این گزینه می‌توانید همه موارد موجود در صفحه نمایش را روی پروژکتور به اشتراک بگذارید. در این حالت تصویر روی پروژکتور و تصویر روی لپ‌تاپ شما یکی خواهد بود.

گزینه‌ Extend: این گزینه به همراه پروژکتور به عنوان اکستنشن صفحه نمایش لپ‌تاپ عمل می‌کند و فضای بیشتری را به کاربر می‌دهد. برای اینکه فایلی را به نمایش درآورید، آن را از صفحه نمایش لپتاپ به قسمت نمایش پروژکتور انتقال دهید.

گزینه‌ Second screen only: این گزینه به شما امکان می‌دهد تا همه چیز از صفحه نمایش لپ‌تاپ را روی پروژکتور به اشتراک درآورید اما در این حالت چیزی روی صفحه نمایش لپ‌تاپ دیده نمی‌شود.

نحوه اتصال پروژکتور به لپ تاپ به وسیله کابل

برای وصل کردن پروژکتور به لپتاپ در ویندوز ۷ و ویندوز ۱۰، علاوه بر روش بی‌سیم می‌توانید از اتصال سیمی و کابل هم استفاده کنید. کابل‌هایی که از آن‌ها می‌توانید برای اتصال لپتاپ به پروژکتور استفاده کنید انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

اتصال پروژکتور به لپتاپ با کابل HDMI

ساده‌ترین روش اتصال لپتاپ به پروژکتور، استفاده از کابل HDMI است. برای استفاده از این کابل باید ابتدا سایز پورت HDMI را بررسی کنید تا ببینید آیا سایز کامل دارد یا خیر؛ همچنین پورت پروژکتور موردنظر باید به لپ‌تاپتان شبیه باشد. بر اساس فاصله نصب ویدئو پروژکتور، یک کابل HDMI را تهیه کنید. لپ‌تاپ را به شارژر وصل کرده و پس از آن درگاه‌های HDMI لپ‌تاپ و پروژکتور را با استفاده از کابل به یکدیگر متصل کنید. در این هنگام دستگاه‌ها را روشن کنید تا از اتصال آن‌ها مطمئن شوید.

اتصال پروژکتور به لپتاپ با کابل VGA

نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ با کابل VGA به روش اتصال لپتاپ به پروژکتور با کابل HDMI شباهت دارد. برای اتصال با استفاده از کابل VGA، لپتاپ را روشن کرده و کابل VGA را به پورت VGA وصل کنید. سر دیگر کابل را به پروژکتور متصل کنید و به روشن کردن پروژکتور بپردازید. با انجام این کارها، پروژکتور محتوای صفحه لپ‌تاپ را به نمایش می‌گذارد.

اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ با کابل DVI

در صورتی که لپ‌تاپ و پروژکتور شما پورت DVA دارد می‌توانید برای اتصال این دو دستگاه از کابل DVI استفاده کنید؛ همچنین اگر لپتاپ شما پورت DVI ندارد می‌توانید یک آداپتور تهیه کرده و کابل DVA به HDMI را برای متصل کردن لپ‌تاپ به پروژکتور مورد استفاده قرار دهید.

اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ با کابل USB-C

بسیاری از پروژکتورها به خصوص پروژکتورهای جیبی دارای پورت میکرو USB هستند که به سادگی می‌توانند با کابل USB-C هماهنگ شوند. در صورتی که لپ‌تاپ شما برای خروجی ویدئو از پورت USB نوع C استفاده می‌کند و پروژکتور موردنظر هم از ورودی ویدئوی USB-C پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به اتصال این دو دستگاه با استفاده از کابل USB بپردازید؛ همچنین در صورت پشتیبانی نکردن پروژکتور از ورودی ویدئوی USB-C، می‌توانید از یک داک که دارای پورت HDMI یا یک آداپتور USB-C به HDMI، برای متصل کردن دو دستگاه استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب به معرفی نحوه اتصال پروژکتور به لپ‌تاپ با استفاده از روش‌های مختلف پرداختیم. زمانی که با روش‌های اتصال لپ‌تاپ به پروژکتور آشنا شدید و آن‌ها را یاد گرفتید می‌توانید به راحتی در هر زمانی صفحه نمایش لپ‌تاپ را روی ویدئو پروژکتور به نمایش درآورید. اینکه از روش سیمی یا بی‌سیم برای اتصال لپ‌تاپ به ویدئو پروژکتور استفاده کنید به موقعیت پروژکتور بستگی دارد. اکثر لپ‌تاپ‌ها از پورت‌های مختلفی چون HDM‌I ،VGA یا DVI برخوردار هستند که راحت‌ترین اتصال از طریق کابل HDMI انجام می‌شود. در کنار این موارد داشتن ویدئو پروژکتور مناسب کمک زیادی به شما می‌کند تا کارهایتان را به بهترین شکل انجام دهید. سایت سلکسون با ارائه ویدئو پروژکتورهای مختلف می‌تواند در انجام امور آموزشی، اداری، برگزاری کنفرانس و… به شما یاری رساند. در پایان اگر در ارتباط با مطالب پیش رو سوال یا تجربه‌ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *