مقالات

نکات مهم برای تمیز کردن لنز پروژکتور

تمیز کردن لنز پروژکتور

در بسیاری از موارد هر نوع ترفندی برای افزایش کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور که به ذهنتان میرسیده انجام داده اید اما کیفیت تصویر تغییری نکرده در این مقاله فصد داریم یکی از روش های موثر در افزایش کیفیت تصویر که تمیز کردن لنز ویدئو پرژکتوراست را به شما آموزش دهیم.

به مجموعه‌ای از عدسی‌ها که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر کیفیت و وضوح تصویر را افزایش می‌دهند، لنز ویدئو پروژکتور گویند. لنز یکی از اجزای حساس داخلی پروژکتور است که تمیز بودن آن در حفظ کیفیت تصویر بسیار اثر گذار است. در اثر مرور زمان ممکن است گرد و غبار زیادی بر روی پروژکتور و لنز آن بنشیند که باعث تاری و پایین آوردن کیفیت تصویر بر روی صفحه نمایش شود.

برای تمیز کردن لنز پروژکتور لازم است نکات بسیار مهمی را رعایت کنیم؛ چرا که این لنز شیشه‌ای از جنس بسیار حساسی ساخته شده است که اگر با دستمال نامناسب و زبری تمیز شود، باعث آسیب رساندن به لنز می‌شود. برای طولانی کردن عمر دستگاه و لنز پروژکتور و همچنین ارائه کیفیت تصویر بالا لازم است به صورت دوره‌ای و منظم لنز پروژکتور تمیز شود. لنزهای پروژکتور دارای درپوش و محافظ هستند، که از ورود ذرات معلق در هوا بر روی سطح لنز جلوگیری می‌شود.

ابزار مناسب برای تمیز کردن لنز پروژکتور

به دلیل حساس بودن جنس لنز پروژکتور لازم است از تجهیزات و ابزار مناسبی برای تمیز کردن این وسیله استفاده شود تا آسیب جدی به آن وارد نشود. برای تمیز کردن لنز پروژکتور به یک پارچه تمیز و یک اسپری لنز نیاز دارید؛ البته استفاده از حوله مخصوص میکروفیبر برای سطوح شیشه‌ای لنز مناسب‌تر بوده و برای تمیز کردن لنز پروژکتور وسیله‌ای ضروری می‌باشد.

از بکار بردن مواد و پارچه‌های خشن برای تمیز کردن لنز خودداری کنید؛ چرا که هم به لنز و هم به کیفیت تصویر آسیب جدی و تاثیرگذاری وارد می‌کند. اسپری  و مایعی که برای تمیز کردن لنز پروژکتور استفاده می‌شود، باید عاری از هر گونه مواد اشتعال پذیر باشد؛ چرا که لامپ مورد استفاده در پروژکتور گرمایی زیادی تولید می کند و اگر ماده قابل اشتعال در اسپری باشد سبب آتش گرفتن دستگاه خواهد شد. یکی دیگر از ابزارهای کاربردی بسیار ارزان برای تمیز کردن پروژکتور و سایر دستگاه‌های الکترونیکی کیت‌ها حرفه‌ای هستند که همه لوازم مورد نیاز برای پاکسازی لنزهای پروژکتور را دارا می باشند.

روش تمیز کردن لنز پروژکتور

برای تمیز کردن لنز پروژکتور در ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد و  آن را از برق کشید؛ به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به دستگاه اجازه داد تا به حالت عادی برگردد و خنک شود؛ بعد از جدا کردن لنز باید به وسیله دستمال مخصوص، اسپری و برس مخصوص کثیفی و آلودگی های جمع شده روی لنز پروژکتور را پاک کنید. برای اینکه لنز پروژکتور را به خوبی از وجود آلودگی‌ها و گرد و غبار پاک کنید، بهتر است حوله‌ میکروفیبر را به وسیله اسپری، مرطوب  کرده و به آرامی با حرکت دایره‌ای بر روی لنز و بدون وارد کردن فشار زیاد مالش دهید. برای خشک کردن پروژکتور بعد از تمیز کردن باید از دستمال کاغذی نرم استفاده کنید و استفاده از دستمال‌های معمولی توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است دارای پرز و سطح زبری باشند، که باعث آسیب رساندن به لنز شود.

نکات مهم برای تمیز کردن لنز پروژکتور

برای تمیز کردن لنز پروژکتور باید نکاتی را رعایت کرد، تا آسیب جدی به لنز و دستگاه پروژکتور وارد نشود. برای تمیز کردن لنز‌های پروژکتور نباید از مواد شیمیایی قوی و حلال‌ها استفاده کرد؛ همچنین اگر بعد از تمیز کردن و گردگیری لنز کار خاصی با پروژکتور ندارید، بلافاصله درپوش لنز را بگذارید. تنها در صورتی به تمیز کردن اقدام کنید، که از کثیف بودن آن مطمئن شده باشید. اسپری و مایع تمیز کننده را مستقیماً بر روی لنز قرار ندهید و با مرطوب کردن یک دستمال مخصوص یا حوله فیبر این کار را انجام دهید. اگر لنز پروژکتور شما نیاز به تعویض و یا تعمیر خاصی دارد باید به مراکز تخصصی مراجعه کنید و از اقدام خودسرانه برای تعمیر و یا تعویض جدا خودداری نمایید.

زمان تمیز کردن لنز پروژکتور چند وقت یکبار است؟

زمان و تعداد دفعات تمیز کردن لنز پروژکتور بستگی به مدت زمان استفاده از دستگاه و محیط اطراف دارد. پروژکتور‌هایی که در شرایط و مکان‌های پر از گرد و غبار یا در معرض لمس با انگشتان دست هستند، و روزانه به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، باید به صورت مرتب و منظم تمیز و گردگیری شوند. در صورت توجه نکردن به زمان تمیز کردن لنز به صورت منظم، ممکن است با افزایش گرد و غبار روی لنز امکان آسیب رسیدن به سطح لنز در زمان تمیز کردن وجود داشته باشد.

اما به طور میانگین تعداد دفعات ایده‌آل برای تمیز کردن لنز پروژکتور در هر ماه یک‌بار هست. برای کاهش دفعات تمیز کردن لنز پروژکتور باید از قرار گرفتن دستگاه پروژکتور در معرض ذرات گرد و غبار و همچنین لمس با اثر انگشت جلوگیری کرد. حتماً بعد از استفاده از پروژکتور باید درپوش لنز را بگذارید این کار باعث می‌شود تا سطح لنز در برابر گردوغبار محافظت شود، و عمر آن طولانی گردد. اگر به صورت مداوم از پروژکتور استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود آن را در یک کیسه مناسب نگهداری کنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود تا از ورود گرد و غبار و ذرات خاک به داخل دستگاه جلوگیری شود. نباید پروژکتور را در نزدیک دریچه‌ی هوا و فن نصب کرد تا گرد و غبار به صورت مستقیم وارد آن شود.

کلام پایانی

در اغلب موارد مشاهده شده که خرابی تصویر در صفحه نمایش به دلیل کثیفی بیش از حد لنز پروژکتور بوده است. پس با تمیز کردن به موقع و منظم، هم به طول عمر دستگاه پروژکتور و سایر قطعات دستگاه کمک می‌شود و هم به ارائه کیفیت تصویر بالا پروژکتور بهتر انجام می شود. لنز پروژکتور با دارا بودن عدسی‌ها به فوکوس کردن نور و فیکس کردن آن کمک می‌کند. اگر دارای مانع و گرد و غبار روی سطح خود باشد این عمل به خوبی انجام نمی‌شود و در ایجاد تصویر با کیفیت خلل ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *